שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

תזונה בריאה אחרי ניתוח החלפת מפרק

 כל אדם, צעיר או מבוגר, שעבר ניתוח יודע שכדי להחלים מהר יותר הוא יצטרך לאכול בריא יותר ונכון יותר על מנת לחזק את הגוף. הדבר נכון פי כמה וכמה כאשר מדובר בבני הגיל השלישי אשר מחלימים מניתוח החלפת מפרק. בין אם הם עברו ניתוח להחלפת מפרק ירך או עברו ניתוח להחלפת מפרק ברך, תזונה בריאה אחרי ניתוח החלפת מפרק תתרום בצורה משמעותית לחיזוק הגוף.

בעבר נחשבו ניתוחי החלפת מפרק לניתוחים קשים, אך כיום בזכות מיכשור טכנולוגי מתקדם הם נחשבים לניתוחים בעלי אחוזי הצלחה גבוהים אשר תוך כמה ימים מחזירים למטופל את יכולת התנועה החופשית ללא תחושת כאב. במהלך ניתוח החלפת מפרק, הרופא המנתח מסיר את שכבת הסחוס שנשחק ומחליף אותו במפרק מלאכותי עשוי סגסוגת.

מה חשוב לדעת לפני ניתוח החלפת מפרק?

לפני כל ניתוח נדרשת הכנה,אך ההכנה הנדרשת לפני ניתוח החלפת מפרק נחלקת למספר חלקים:

1. הכנה פיזית לניתוח - מומלץ לבצע תרגילים שיחזקו את שרירי המפרק. הרופא המנתח נותן לכל מטופל את התרגילים המתאימים לו.

2. הכנה תרופתית לניתוח - קיימות תרופות מסוימות שלא מומלץ לשלב עם חומרי ההרדמה כגון מדללי דם. לכן חשוב לשוחח עם הרופא שרשם את התרופות ולוודא שלא נשקפת סכנה לחיים.

3. בדיקות דם (תרבית) לפני ניתוח שמטרתן לוודא שאין חיידק שעלול לגרום לזיהום במהלך הניתוח או לאחריו.

4. ניקיון הגוף לקראת הניתוח – הרופא המנתח יתן מרשם לסבון חיטוי מיוחד שמטרתו לנקות ולחטא את הגוף לפני הניתוח. יש להשתמש בסבון החיטוי פעמיים ביום, במשך יומיים לפני הניתוח.

5. הכנה תזונתית לפינ הניתוח - מספר שבועות לפני הניתוח מומלץ לשלב בתזונה היום יומית מאכלים המשלבים כמויות גדולות של חלבונים ויותר פחמימות. מדוע? מפני שאם מאגרים גדולים בגוף של חלבונים ופחמימות עוזרות לגוף להתמודד עם הניתוח עצמו: הפחמימות עוזרות להתמודד עם הצום ועם החרדה שלפני הניתוח והחלבונים מונעים אובדן מסת שריר בימי ההחלמה הראשונים. כמובן שמוטב לקראת הניתוח לשלב בתפריט היומי גם ירקות, קטניות ולהפחית במזון מעובד ומתועש.

תזונה מחזקת אחרי ניתוח החלפת מפרק

לאחר הניתוח, במהלך תקופת ההחלמה, מומלץ להמיר את שלוש הארוחות המרכזיות של היום במספר ארוחות קטנות במהלך היום. ארוחות קטנות הכוללות מנות קטנות, שתייה מרובה ואכילה איטית גורמות למערכת העיכול להוציא פחות אנרגיה כשהיא מעכלת את האוכל וכך הגוף לא מתאמץ ולא מתעייף אחרי כל ארוחה.

משרד הבריאות ממליץ על תזונה מחזקת לבני הגיל השלישי הכוללת סיבים תזונתיים (העוזרים לתפקודה התקין של מערכת העיכול ומונעים עצירות), סידן (מסייע במניעת פגיעה בעצמות), ויטמין D (תורם לספיגת הסידן בגוף), ויטמין B12 (מסייע לתפקוד התקין של הגוף) ושומנים.

בין המזונות המומלצים למחלימים מניתוח החלפת מפרק תוכלו למצוא ירקות ופירות, שמן זית, דגנים וקטניות, טחינה, אבוקדו, אגוזים, דגים, בשר רזה, מוצרי חלב רזים ויין אדום (במידה והיה חלק מהתזונה לפני הניתוח).

אובדן מסת שריר אחרי ניתוח החלפת מפרק

אובדן מסת שריר (הגורם לשריר להיות דק יותר וחלש יותר) הוא מצב גופני נפוץ אצל בני הגיל השלישי והחלמה מניתוח החלפת מפרק אף עלולה להחריף את המצב. מחקרים מראים כי במהלך שלושה ימי מנוחה הכוללים שכיבה במיטה ללא תנועה עלול להיגרם אובדן של עד 10% ממסת השריר ולכן חשוב לשלב תזונה בריאה עם התעמלות שיקומית לאחר הניתוח כדי לחזק את הגוף ולעזור למטופלים לעמוד על שתי רגליים כמה שיותר מהר.

כדי למנוע אובדן מסת שריר בימים הראשונים, ממליצים רופאים לקום מהמיטה כבר לאחר הניתוח ולהסתובב כמה שעות. נכון, זו תהיה הליכה איטית אך היא תספיק בכדי להניע את הגוף וליצור זרימה של דם.

אילו תוספי תזונה מומלצים אחרי ניתוח החלפת מפרק?

על מנת להאיץ את החלמת הגוף ולחזק אותו ממליצים רופאים להשתמש בתוספי תזונה לגיל השלישי. יש כאלה בצורת קפסולות, אבקות או תוספי תזונה בשתיה כמו אנשור.

המבחר על המדפים בבתי המרקחת, ברשתות הפארים ובסופר מרקטים הוא עצום ובחירת תוסף תזונה לא נכונה עלולה לגרום לנזק. לכן, חשוב לאחר הניתוח לקבל המלצה של רופא או של דיאטנית לתוסף תזונה לחיזוק הגוף.

מדוע ממליצים רופאים ודיאטניות על תוספי תזונה בשתיה? התשובה די פשוטה, כאשר נוטלים תוסף תזונה בצורת משקה העיכול נעשה בקלות יותר והטעם, טעים יותר. אפשר למצוא תוספי תזונה כמשקה בטעם שוקולד או וניל ואפשר לשלב אותו כארוחת ביניים או כתוספת לארוחה.

אנשור למשל הוא תוסף תזונה הניתן לשתיה. הוא מכיל כ- 330 קלוריות, כ – 14 גרם חלבון, 24 סוגי ויטמינים ומינרלים כ – 5.5 גרם סיבים תזונתיים. כך שלמעשה בקבוק אחד של אנשור, יכול להוות השלמה בריאה וטעימה למי שלא אוכל מספיק או לא אוכל בריא.

במקרים מסוימים בהם המטופלים חווים ירידה משמעותית במסת השריר המלווה בירידה בתפקוד הקוגנטיבי והפיזי, יכולים הרופאים אף להמליץ על שתי מנות של אנשור בכל יום.

לסיכום, אם אתם או קרוב משפחה עומדים בפני ניתוח החלפת מפרק, חשוב לדעת מראש כי יש להתחיל להתכונן לקראת הניתוח ולחזק את הגוף כמה שבועות לפני יום הניתוח עצמו. ככל שהתזונה לקראת הניתוח תהיה בריאה יותר, כך תהליך ההחלמה יהיה קל יותר. על מנת להאיץ את תהליך ההחלמה ניתן להוסיף לתזונה היום יומית גם תוספי תזונה בקפסולות, באבקות או במשקה (אנשור לדוגמא) , אך תחילה חשוב לקבל ייעוץ מקצועי מהרופא המטפל.



מוצרים קשורים

aaa