שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

מדידת חום גוף – מהו חום גוף תקין?

"תשימו יד על המצח וככה תוכלו לדעת אם יש חום" אין משפחה בארץ שלא השמשה בעצה הזו בכדי למדוד את החום לילד או למבוגר חולה. לאורך שנים, לא היו אמצעים למדוד חום בצורה מדויקת וכל מה שיכלו לסמוך עליו היה תחושת הבטן או יותר נכון תחושת היד.

אך פעמים רבות מדידה באמצעות כף היד אינה מדויקת ואף מחמירה את מצבו של החולה היות ולא ניתן לו הטיפול הראוי. לאורך השנים ולאור הצורך שעלה במדידת חום ללא מגע אדם בצורה מדויקת ומהירה פותחו אמצעי למדידת חום אותם אנחנו מכירים בשם – מודד חום.

מהו חום גוף תקין?

מדידת חום תקינה תראה על חום שנע בין 36.5 ל- 37.5 מעלות. לא הרבה יודעים אך במהלך היום חום גופנו משתנה (בשעות הבוקר חום הגוף נמוך ובשעות הערב חום הגוף עולה ולעיתים אף מגיע ל - 37.7 מעלות. כאשר חום הגוף עולה מעל 38 מעלות, אפשר לומר כי הגוף חולה ויש צורך במעקב ובמידה וחום הגוף לא יורד לאחר כמה ימים או מופיעים תסמינים נוספים כגון שיעול, כאבי ראש, הקאות או כאבי בטן מומלץ לפנות אל בירור רפואי.

מהו חום והאם הוא מסוכן?

לפני שנרחיב על מדידת חום הגוף, נבין תחילה האם חום הוא דבר רע או טוב? אנשים רבים מאמינים כי חום הוא מחלה, אך למעשה חום הוא מנגנון המגן על הגוף מפני חיידקים ופולשים אחרים כמו וירוסים. נכון, הוא מחליש את הגוף וגורם לתחושה כללית של חולשה וחוסר נעימות אך הוא גם מחזק את המערכת החיסונית ועוצר את התפשטות החיידקים והפולשים בגוף.

אז לא, חום אינו מהווה תסמין מסוכן אך קיימים מקרים רבים בהם הוא עלול לגרום לבעיות רפואיות ולכן מומלץ למדוד את גובה החום וכאשר הוא גבוה מדי להעניק טיפול להורדת חום.

איזה מדחום כדאי לי לקנות?

בעבר היה נהוג להשתמש במד חום המבוסס על כספית. מד החום היה בנוי כצינור זכוכית שטוח שבקצהו נמצאת כספית. את החלק הצר של המד חום (זה שהכיל את הכספית) היו מכניסים אל הפה או מניחים מתחת לבית השחי. הכספית היתה מתחממת ומתפשטת ועולה בצינור הזכוכית עד למספר כזה או אחר המייצג את גובה החום במעלית. במשך שנים היה המדחום הזה נפוץ לשימוש בעולם ובארץ, אך לאור העובדה כי הכספית היא מתכת רעילה וכי מד החום עשוי זכוכית אשר עלולה להישבר, הוחלט להפסיק את השימוש במד חום זה ולעבור לשימוש בשני מדי חום טכנולוגיים יותר:

מד חום דיגיטלי – דומה מאוד בצורתו למד חום הכספית אך הוא עשוי מפלסטיק גמיש שבקצהו כיסוי מתכת רגיש לחום.

מד חום אינפרא אדום – נראה בצורתו כמעין אקדח בעל ידית וצג דיגיטלי המאפשר מדידת חום ללא מגע אדם, ממרחק ובלחיצת כפתור קלה ומהירה. מדידת החום נעשית תוך שניות בודדות והתוצאה תופיע על הצג (כאשר החום יהיה תקין על הצג תופיע הטמפרטורה על רקע ירוק, אך אם יהיה חום גבוה צבעו של הצג ישתנה לאדום וישמע צפצפוף התראה). יש הטוענים כי התוצאה המתקבלת במדידה מרחוק אינה תמיד מדויקת ולכן מומלץ אם יש ספק לבצע מדידה חוזרת עם מד חום מסוג אחר.

איזו שיטה למדידת חום היא הטובה ביותר?

רובנו מודדים את חום הגוף במצח או בבית השחי, אך קיימים איזורים נוספים בגוף בהם ניתן למדוד את החום. איזה שיטה היא הכי טובה? האמת היא שאין ממש תשובה אחידה לזה היות ולכל איזור בגוף יש טמפרטורה שונה:

מדידת חום בפה (מתחת ללשון) – מדידה מסוג זה נפוצה בעיקר אצל מבוגרים. עבור ילדים, שיטה זו מתאימה פחות מהסיבה הפשוטה שהם מצחקקים, זזים ולפעמים אפילו מקיאים את המד חום והמדידה אינה אמינה. לפני מדידת חום בפה חשוב לחטא את המד חום באכוהול ולשטוף במים קרים. מומלץ להימנע מאכילת משקאות או מאכלים חמים מדי או קרים מדי העלולים להשפיע על מדידת החום. 

מדידת חום באוזן או ברקה – מדידה מסוג זה היא מהירה וקלה ולרב נעשית אצל תינוקות ופעוטות. מומלץ לנקות את האוזן משעווה לפני הכנסת המדחום לאוזן על מנת לקבל תוצאה מדויקת ככל הניתן.

מדידת חום בבית השחי – מתאימה הן למבוגרים והן לילדים בוגרים (בדומה למדידת חום בפה, גם במקרה זה ילדים קטנים נוהגים לצחקק ולזוז ואז המדידה אינה אמינה). אין לבצע מדידה חום באיזור הזה לאחר פעילות גופנית או מקלחת חמה. עוד חשוב לדעת כי בהשוואה למדידת חום בפה, המדידה שתתקבל תהיה

מדידת חום רקטאלית (בישבן) – נועדה בעיקר לתינוקות ובני הגיל השלישי שאינם יכולים למדוד חום בדרכים אחרות. נהוג לשמן את קצה המד חום במשחה שומנית ולהכניס בעדינות רבה לעומק של בין סנטימטר או שניים. הבדיקה אינה נעימה אך היא מדויקת מאוד.

איך מורידים חום?

אם אתם מעדיפים להשאיר את הטיפול התרופתי כמוצא אחרון להורדת חום, תוכלו קודם לנסות את אחת מהשיטות הבאות: רחצה במים פושרים, הנחת מטלית רטובה על המצח והצוואר והחלפתה לאחר שתתייבש או שתיית תה צמחים כגון תה ג'ינג'ר או תה סמבוק המסייעים בהזעה התורמת לקירור הגוף.

.

 נאחל לכם ימים טובים של בריאות ואם עלה לכם החום, שיעבור בקלות.



מוצרים קשורים

aaa