שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

כולנו בני טחורים?

רבים מאתנו מתמודדים עם התופעה הלא נעימה הזו שנקראת טחורים, רובה הגדול של האוכלוסייה מתבייש לדבר על זה או לשאול: מה עושים? איך מטפלים? ממה זה נובע? יונתן יעקובוב, רוקח ב"טלפארמה" מרגיע אותנו: "יש דרכים להימנע ולטפל".
אולי זה יפתיע אתכם, אבל לכל אחד מאתנו יש טחורים. טחורים הם למעשה כלי דם הנמצאים בחלקו האחרון של המעי הגס ובפי הטבעת. תפקידם לסייע לנו במתן שליטה על היציאות ולהפריד בין מוצק, נוזל וגזים.
הבעיות מתחילות כאשר כלי הדם הללו נמתחים ו/או מתרחבים. התופעות הללו גורמות לדלקת, לפקקת או לקרע וכתוצאה מכך לסבל רב. רק מי שחווה כאבי טחורים או סדק בפי הטבעת יודע להעריך יציאה רכה וקלה.
ישנם 2 סוגי טחורים- חיצוניים ופנימיים:
החיצוניים – נמצאים על פי הטבעת ומחוצה לו, עטופים ברקמת העור שעל פי הטבעת, שהיא רב שכבתית, עבה יחסית ועשירה בתאי עצב, לכן הם כואבים יותר ומדממים פחות.
הפנימיים – נמצאים בתוך פי הטבעת ובחלק התחתון של הרקטום, מכוסים ברירית המעי הגס שהיא שכבה דקה וענייה בתאי עצב, לכן הם כואבים פחות אך נוטים לדמם יותר.
ישנן 4 דרגות לטחורים פנימיים:
1. לא מורגשים
2. שיוצאים מפי הטבעת בזמן היציאה ונכנסים לבד
3. שיוצאים ולא נכנסים לבד וצריך לדחפם פנימה
4. שיוצאים ולא ניתן להכניס אותם
ההערכה היא שכ- 10 אחוז מהאוכלוסייה בעולם סבלו או יסבלו מבעיות טחורים במהלך חייהם.
האבחנה בין הטחורים חיצוניים לפנימיים היא פשוטה: אם הטחורים הינם חיצוניים אזי האבחון נעשה על ידי הסתכלות ישירה, ובמידה והם פנימיים ההתבוננות נעשית על ידי מכשיר שנקרא "אנדוסקופ"- מכשיר דמוי גליל פלסטיק המרחיב מעט את פי הטבעת.
טחורים כשלעצמם אינם מהווים סכנה בריאותית אך הם לא בהכרח הסיבה לכל דימום בפי הטבעת, לכן חשוב לדווח על כל דימום לרופא המשפחה והוא יחליט האם להפנות לבדיקות נוספת בכדי לשלול מחלות אחרות.

איך מטפלים?

דרכי מניעה:
הטיפול הוא בראש ובראשונה מניעתי: שינוי אורח חיים והקפדה על תפריט תזונה בריא ומלא יותר.
אם עבודתכם כרוכה בשעות ישיבה ארוכות כגון, עבודה משרדית, נהגים וכדומה, או אם קיימת עצירות או נטייה לכך, תזונה קלוקלת ודלה בסיבים, עודף משקל או הריון מתוכנן בדרך- רצוי כבר היום להתחיל טיפול מניעתי.
• שינוי הרגלי תזונה ואכילה- אכילה בזמנים קבועים. רצוי לא להגיע למצבי רעב, לאכול לאט, ללעוס היטב – כל אלה חשובים לדרכי עיכול תקינים.
• יש להימנע ממזונות חריפים ומשתיית אלכוהול אשר משפיעים על מערכת העיכול.
• רצוי להימנע מהפעלת הלחץ בזמן היציאה, שעשויה לגרום להתנפחות כלי הדם באזור פי הטבעת, וגם בכדי למנוע יציאות קשות שעשויות לגרות, לשרוט או לפצוע את אזור העור והרירית שסביב פי הטבעת ולגרום לפיסורה - שהיא סדק באותו אזור, שעשוי  להזדהם ולהפוך למודלק.
• יש להרבות בשתיים מים. שתייה של 8-12 כוסות מים ביום. המים מסייעים לריכוך היציאות ובכך להקלה בהתפנות ללא כאב ומאמץ.
• להרבות בסיבים תזונתיים המצויים במזון מלא, בפירות וירקות על קליפתם, שיבולת שועל, עלים ירוקים ועוד. הסיבים ידועים בתכונתם לספוח נוזלים ובכך הם תורמים לצואה רכה יותר, בעלת נפח אופטימלי אשר תמנע השקעת מאמץ בזמן יציאה.
הטיפול התרופתי 
במקרים שהטחורים הינם חיצוניים ניתן להיעזר במשחות לאלחוש המכילות חומר הרדמה מקומי, כגון: PROCTO GLYVENOL, RECTOZORIN.
המשחות האלה יוצרות שכבת הגנה מקומית, כך שהצואה מחליקה עליהן ולא נמצאת במגע ישיר עם הטחורים המודלקים. המשחות גם מכילות חומרים שמכווצים את הטחורים הנפוחים, מרפאים את העור ומשקמים את הרקמה.
במקרים שהטחורים הינם פנימיים ניתן להיעזר באותם תכשירים בדיוק בצורת פתיליות (נרות).
בנוסף, ניתן להיעזר בכמה דרכים להקל על הכאב:
1. שטיפה ידנית של פי הטבעת (במקום להשתמש בנייר טואלט)- ניתן להשתמש בבידה או בראש מקלחת.
2. ניתן להשתמש בתחבושת קרה, להנחה על המקום להרגעה. טיפ אישי שלי – לוקחים מלח אנגלי (ניתן לרכישה בכל בית מרקחת) מערבבים בקערה חפיסה שלמה של המלח האנגלי בכוס מים רגילים עד להמסה, מניחים את הקערה במקרר עד שהתמיסה תהיה קרה, טובלים פד גזה ומניחים על המקום. תחושת הקלה בכאב תורגש מיידית.
3. חשוב לשתות הרבה נוזלים, זה מקל מאוד על פינוי הצואה ומפחית את הכאב.
4. השתדלו להימנע מתנוחות היוצרות לחץ מקומי.
בכל מצב מומלץ לפנות לרופא המשפחה להתייעצות באיזה סוג טחורים מדובר, ולהתאים טיפול מדויק לפי האבחנה.
המידע באדיבות יונתן יעקובוב, רוקח באיפארמה, בית המרקחת המקוון המוביל בישראל. למידע נוסף באתר איפארמה www.epharma.co.il


aaa