שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

תזונה ללא גלוטן למה רואים את זה יותר ויותר בימינו

כל אחד מאיתנו מכיר לפחות אדם אחד במשפחתו או בסביבה הקרובה הסובל מרגישות לגלוטן או במשה המוכר יותר מחלת הצליאק. בעבר הרגישות לגלוטן היתה בעיקר מנת חלקם של ילדים אך ככל שחלפו השנים יותר ויותר אנשים בגילאים שונים מוצאים את עצמם מאובחנים עם הרגישות הזו.

איך מתמודדים איתה? בעזרת שינוי תזונתי והתאמת דיאטה ללא גלוטן על ידי רופאה או דיאטנית. בעבר, היה קשה יותר להתמודד עם ההגבלות התזונתיות של המחלה כי חברות המזון, המסעדות ובתי הקפה לא ייצרו מזונות, מאכלים וקינוחים המותאמים ללא גלוטן.

כיום לאור מספרם הגדול של הילדים והמבוגרים הרגישים לגלוטן בקרב האוכלוסיה הכללית, החלו חברות המזון, המסעדות ובתי הקפה לייצר מוצרים ללא גלוטן ביניהם קמחים, פסטות ולחמים, מתכונים ללא גלוטן עולים מדי יום באתרי בישול ואף ניתן לרכוש תוספי תזונה ללא גלוטן כגון אנשור או מגה גלופקלס.

אך לפני הכל חשוב להבין מהו גלוטן וכיצד הוא משפיע על הגוף?

גלוטן הוא חלבון המצוי בדגן (בעיקר בחיטה, שעורה, כוסמין ושיפון). לאחר שספח כמות מים מספקת, הגלוטן "מדביק" את חלקי העמילן בקמח, גורם לתפיחת הבצק ותורם למרקם האוורירי של הלחם. יש לו תרומה רבה לגוף האדם שכן הוא לוקח חלק חשוב בבניית רקמות השרירים ומערכת החיסון בגוף, אך קיימים אנשים אשר גלוטן גורם להם דווקא לחוש כאבים ואי נוחות.

הגלוטן יוצר תגובה אוטואימונית וגורם למערכת החיסון לתקוף את הרירית במעי הדק וכתוצאה מכך הויטמינים והמינרלים לא נספגים בגוף ואף מתעוררות בעיות בריאותיות נוספות כגון בטן נפוחה, עצירות, כאבי בטן, גזים, חולשה, חוסר בויטמינים, אנמיה ועוד.

גילוי המחלה יכול להיעשות בכל שלב בחיים והוא נעשה על ידי בדיקת דם פשוטה לאיתור נוגדני אימונוגלובולין A (IgA) ו.anti-tTG- ככל שרמות הנוגדנים בדם יהיו גבוהות יותר, כך עולה הסיכוי כי הנבדק חולה במחלת הצלאק וסובל מרגישות לגלוטן.

חשוב לאתר את הרגישות לגלוטן כמה שיותר מוקדם על מנת לעבור לתזונה ללא גלוטן ולהקל על ההתנהלות היום יומית ולחיות ללא כאבים ואי נוחות.

אבחון רגישות לגלוטן בגיל השלישי

כאשר הגוף מזדקן ונחלש מתחילות להופיע מחלות שונות המשפיעות על ההתנהלות התקינה. אנשים בני הגיל השלישי נוטים לסבול יותר מכאבי ראש, אפטות בפה, נפילות, בעיות זיכרון, אוסטיאופורוזיס, נגעים בעור, כאבים במפרקים, התכווצויות שרירים, ירידה במצב הרוח ועוד.

בעוד רבים מאיתנו ומהם מייחסים את הכאבים להזדקנות אלא למעשה סימנים עקיפים המעידים על רגישות לגלוטן. סימנים אלה מצריכים בדיקת רפואית ואבחון על מנת להחזיר לאזן את הגוף ולחזק אותו באמצעות דיאטה ללא גלוטן.

מהן הסכנות הקשורות לרגישות לגלוטן?

במידה והמטופל לא מאובחן, צריכת הגלוטן עלולה להשפיע על מערכת העיכול ועל ספיגת הויטמינים והמינרליים בגוף כך שהחיים ללא אבחון וללא טיפול נכון במחלת הצליאק עלולים להוביל להחמרה במצב הבריאותי ולהופעתן של מחלות נוספות, כגון תת תזונה, רגישות ללקטוז (סוכר החלב), ירידה בצפיפות עצם, סרטן המעי, סרטן הלימפונה ואף סיבוכים נוירולוגיים כגון פרכוסמים ונוירופתיה.

מאכלים ומזונות המכילים גלוטן

קיימים מאכלים ומזונות רבים המכילים גלוטן ויש כמה שאפילו יפתיעו אתכם. תוכלו לזהות אותם על ידי סימוני הגלוטן השונים על האריזה ביניהם "מכיל גלוטן", "עשוי להכין גלוטן", "רשימת אלרגנים", "לא מכיל גלוטן" או "מכיל גלוטן עד 20PPM" (כמות הגלוטן המורשית לחולי צליאק על פי התקינה האירופאית ישראלית). זוהי רשימה חלקית של המאכלים והמזונות המכילים גלוטן:

• דברי מאפה כגון לחמניות, לחמים, קרקרים ועוגיות

• נקניקיות ונקניקים

• גלידות, חטיפים וממתקים

• משקאות אלכוהול (בעיקר בירה)

• תבלינים

• תוספי מזון (בעיקר ויטמין E המופק מנבט החיטה)

אם אתם נמצאים במהלך תהליך בירור רפואי ולא בטוחים אם מאכל מכיל או לא מכיל גלוטן, מומלץ להימנע מצריכתו ולא להסתכן בכאבים מיותרים.

מהם המאכלים והמזונות המותרים לסובלים מרגישות לגלוטן?

לשמחתנו ככל שמספר האנשים הסובלים מרגישות לגלוטן הלך וגדל, כך הלך וגדל מבחר המאכלים והמזונות העומדים לרשותם ואף הוקמו חנויות המתמחות במכירת מוצרים שאינם מכילים גלוטן. בין המאכלים והמזונות המכילים מעט גלוטן תוכלו למצוא:

• בשר טרי ודגים

• ביצים ומוצרי חלב (שאינם מכילים עוגיות, קרקרים או גרנולה)

• פירות וירקות

• פירות יבשים

• אורז, קינואה וכוסמת

• ירקות שורש וקטניות (עדשים, חומוס, שעועית)

• תבלינים בטחינה בייתית או תבלינים בעלי מדבקת ללא גלוטן

• יינות ללא גלוטן כגון יין אדום, יין לבן, יין רוזה

• משקאות אלכוהוליים כגון ברנדי, וודקה או רום

המלצות נוספות לגבי מאכלים ומזונות מותרים ואסורים לאנשים בעלי רגישויות לגלוטן, ניתן למצוא באתר עמותת הצליאק בישראל.

לסיכום

ככל שמאתרים את הרגישות לגלוטן כך ניתן לחיות בצורה נעימה יותר, ללא תחושת נפיחות או כאבי בטן. הדבר חשוב במיוחד עבור בני הגיל השלישי, אשר נוטים לבלבל את או לייחס את הסימפטומים של המחלה לסימני הזדקנות כלליים. אבחון מאוחר של הרגישות לגלוטן עלול לגרום למחלות קשות כגון סרטן ואוסטיאופורוזיס, לכן מומלץ לבצע בדיקת דם פשוטה לאבחון המחלה. ניתן לטפל ברגישות לגלוטן על ידי צריכת תוספי תזונה כגון אנשור או מגה גלופקס, אך כמובן יש לעשות זאת לאחר קבלת ייעוץ מגורם רפואי מוסמך.

מומלץ לעיין בתווית ובעלון המצורפים למוצר לפני השימוש. המידע לעיל אינו מהווה תחליף להיוועצות עם הרופא המטפל. מוצר זה הינו תוסף תזונה ואינו בעל התוויה רפואית – אינו משמש כתרופה או כסגולת ריפוי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל. להרחיק מהישג ידם של ילדים. נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים הנוטלים תרופות מרשם, אנשים הסובלים מרגישות, וילדים- יש להיוועץ ברופא לפני השימוש.



מוצרים קשורים

aaa