שירות לקוחות: 03-9616263

 שליח עד הבית חינם ברכישה מעל ₪299

סוגי מינרלים שחשובים לגוף

על מנת שגוף האדם יישאר בריא וחזק לאורך שנים (כן, גם בשנות ה-50, ה-60, ה- 70 לחייו) ועל מנת שהיכולת הקוגנטיבית לא תדרדר מומלץ לעסוק בפעילות ספורטיבית ולהקפיד על תזונה נכונה הכוללת את כל אבות המזון, את כל הויטמנים ואת כל המינרלים.

אך בזמן שאבות המזון והויטמינים מוכרים לכולנו, דווקא המינרלים נדחקים הצידה ומעטים הם האנשים המכירים אותם ומודעים לחשיבות שלהם ולחיוניות שלהם לתפקודו התקין של הגוף.

מי אתם מינרלים?

מינרלים הן למעשה סוגי מתכות שונות אשר חיוניים לתפקודם התקין יצורים חיים. המינרלים נוצרים בבטן האדמה כגבישים, אך בני האדם צורכים אותם באמצעות תזונה או תוספי תזונה ולא בצורתם הגבישית.

חוקרים ומדענים חילקו את המינרלים ל – 4 קבוצות עיקריות המדורגות לפי מידת חיוניותן לתפקודו התקין של הגוף:

1. קבוצת היסוד – כוללת את אותם המינרלים ההכרחיים לתפקוד התקין של הגוף: פחמן, מימן, חמצן וחנקן.

2. קבוצת המאקרומינרלים - גם אותם תמצאו בכל היצורים החיים בשיעור של מעל ל-50 מיליגרם עבור קילוגרם אחד של מסת תא או מסת גוף. בקבוצה זו תמצאו את הנתרן, המגנזיום, האשלגן, הסידן, הזרחן, הגופרית והכלור. 

3. קבוצת המיקרומינרלים (המוכרת גם בשם יסודות קורט) – נמצאים בגופם של היצורים החיים בשיעור של מתחת ל-50 מיליגרם עבור קילוגרם של מסת תא או מסת גוף. בקבוצה זו תמצאו את הכרום, הברזל, היוד, הקובלט, הנחושת, המנגן, המוליבדן, הסלניום, הונדיום והאבץ

4. קבוצת המיקרומינרלים הייחודים – תרומתם לגוף החי טרם התבררה. בקבוצה זו תוכלו למצוא את הכספית, הטונגסטן, הבריום, הטלור, הסטרונציום, הרובידיום, הברום, הגרמניום, הטיטניום הצורן, האלומיניום, הבור, הליתיום, הניקל והביסמוט.

מדוע כל סוגי המינרליים חשובים לגוף?

מחסור חמור במינרלים יוביל לבעיות בריאותיות חמורות ואף להופעתן של מחלות קשות. לדוגמא, מחסור בסידן יוביל לאוסטיאופורוסיז (דילול בצפיפות עצם), מחסור בברזל יוביל לסחרחורות ובעיות ריכוז, מחסור במגנזיום ישפיע על בריאות הלב ואף גורם לעצירויות ומחסור ביוד ישפיע על התיאבון ועל רמת הפוריות.  

היות והגוף אינו יכול לייצר את בוגי המינרליים בעצמו והיות והוא תלוי בתזונה על מנת לספק אותם לגוף, חשוב להקפיד על תזונה נכונה ועל נטילת תוספי תזונה המכילים סוגי מינרלים שונים כגון אנשור, נוטרן ועוד.

כיצד מאבחנים מחסור במינרלים?

למרות שקיימים סוגי מינרלים שונים עדיין לא המציאו בדיקה אחת המאבחנת את המחסור בהם (אך בכל זאת ניתן לאתר מחסור בחלקם באמצעות בדיקות דם).

לרב, הרופאים ממליצים לעקוב אחר התנהגות הגוף ולאורך זמן ממושך כך שיוכלו לזהות את הקשר בין מחלה כזו או אחרת, או בין מצב בריאותי כזה או אחר לבין מחסור במינרל מסוים.

כיצד מטפלים במחסור במינרלים?

למרות שרשתות הפארם מציעות למכירה שלל תוספי תזונה המכילים ויטמינים וסוגי מינרלים שונים, חשוב מאוד להתייעץ עם רופא טרם מתחילים ליטול את התוסף על מנת למנוע עודף במינרלים. כן! גם עודף במינרלים עלול לפגוע בתפקודו התקין של הגוף. לדוגמא, עודף בברזל ובאבץ עלולים לגרום לאבנים בכליות ולפגיעה הלב והשרירים ועודף בנתרן גורם ללחץ דם גבוה.

לכן, לא מומלץ לרכוש תוספי תזונה מהמדף מבלי להיוועץ קודם עם רופא. לאחר שהרופא זיהה מחסור במינרליים הוא יפנה אתכם לטיפול באחת משתי הדרכים הבאות:

1. התאמת תפריט תזונתי יומי הכולל את כל אבות המזון, את כל הויטמנים וסוגי המינרליים על ידי דיאטנית מוסמכת.  הדיאטנית תמלץ לכם לכלו בתפריט היומי יותר מזונות ומאכלים המכילים מינרלים, ביניהם לאכול יותר בשר, דגים וביצים אם יש מחסור באבץ או לאכול יותר חלב, ביצים ואצות.

2. מתן המלצה לתוספי תזונה המותאמים לגילכם. לרב הטיפול הוא קל ופשוט – נטילת קפסולה אחת או שתיים במהלך האוכל או שתיית תוסף תזונה (מיועד עבור בני הגיל השלישי הממעטים לאכול אוכל מוצק המצריך לעיסה ממושכת).

לסיכום

גם אם אתם מקפידים על תזונה נכונה המותאמת לגיל שלכם, אתם עלולים לסבול ממחסור במינרלים. אלה חיוניים לתפקודו של הגוף ולאורך זמן מחסור או עודף של סוגי מינרלים בגוף מובילים לבעיות בריאותיות ואף מחלות.

למרות שמחסור במינרלים היא בעיה נפוצה אצל רב בני האדם, טרם נמצאה בדיקה המזהה מחסור מסוג זה. למעשה האבחון נעשה על ידי מעקב את המצב הבריאותי. אך כמו תמיד הדרך הטובה ביותר לאבחן את המחסור במינרל כזה או אחר היא להתייעץ עם הרופא המטפל.

לאחר שהרופא הבין איזה מינרלי חסר, הוא ימליץ על התאמת התפריט היומי אצל דיאטנית או על נטילת תוספי תזונה כקפסולות או כמשקה.



מוצרים קשורים