שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

סטומה, אפשר לחיות עם זה

חיים עם סטומה עלולים להיראות לרובנו קשים עד בלתי אפשריים. אבל האמת היא שרבים חיים עם זה, ואפילו באיכות חיים טובה. זה עשוי אמנם לקחת זמן, אבל עם תמיכה נכונה ומקצועית ניתן בהחלט לזרז ולייעל את תהליך ההסתגלות.

סטומה היא פתח קטן בבטן המשמש להוצאת פסולת גוף – גזים, צואה ושתן - לתוך שקית איסוף, כאשר המטרה העיקרית היא ליצור החליף לפי הטבעת או השופכה. הסטומה ממוקמת מעל חור עגול בבטן ועלולה להיות נפוחה קלות בהתחלה ואולם עם הזמן הנפיחות יורדת ואיתה גם אי הנוחות או הכאב. סטומה יכולה להיות פתרון למטופלים בגילאים שונים ולמגוון גדול של בעיות רפואיות:

• טראומה לחלל הבטן (אחרי תאונת דרכים, למשל, או פציעה קשה אחרת)

• סרטן מעי הדורש כריתה של חלק מהמעי

• מחלות אוטואמוניות כמו קרוהן או קוליטיס

• מומי מולדים

• הפרעות גנטיות נדירות

• הפרעות נוירולוגיות המקשות על ההליכה לשירותים

• שינויים באספקת הדם למעי (אצל פגים ואצל אנשים מבוגרים כאחד)

• סטומות יכולות להיווצר בכל מקום לאורך מערכת העיכול. סוגים נפוצים של סטומה נוצר:

יש מטופלים שזקוקים לסטומה באופן זמני עקב מצב רפואי זה אחר ואילו יש כאלה שיידרשו לסטומה לשארית חייהם. כך או כך, ללמוד לחיות עם סטומה הוא תהליך שעשוי, כאמור, לקחת זמן. כמובן שמהיבטים תפעוליים ישנו צוות רפואי שמלווה את המטופל.ת או את משפחתו, וזאת לטובת החלפה וניקוי של המערכת.

ואולם סטומה – על כל המשתמע מכך – דורשת שינוי מסוים באורח החיים. הדיאטה, למשל, צריכה להשתנות – לפחות בהתחלה – ולרוב להיות מצומצמת יותר כמו גם מסודרת יותר. יותר מרצוי להקפיד הקפדה יתרה על תזונה מאוזנת, אבל כזו הכוללת גם מאכלים אהובים.

בנוסף, היות שאת מערכת העיכול שלנו קשה להחליף באופן מוחלט, ייתכן שתיאלצו לסגל לעצמכם מנהגי אכילה אחרים: כמויות קטנות יותר, לעיסה ממושכת וייתכן שגם הימנעות ממאכלים קשים לעיכול.

עם הזמן, רוב המטופלים בסטומה לומדים מה מתאים יותר למערכת העיכול ומה פחות, מה מקל על העיכול ומה מכביד, מה גורם לגזים וכן הלאה.

באופן עקרוני – ועל כך יעידו לא מעט מטופלים – גם עם סטומה החיים בהחלט נמשכים. אין סיבה, למשל, להפסיק לעשות פעילות גופנית אהובה שכן יש מספיק דרכים לכסות את הסטומה ולנהוג כבעבר.

גם על נסיעות וטיולים למיניהם אין סיבה לוותר וזאת בתנאי שנערכים לכך מראש מהיבטים של בריאות ותפעול כאחד.

הנושא שאולי נותר רגיש במיוחד לחיים עם סטומה הוא הדימוי העצמי ובמסגרת הזו גם אינטימיות בכלל ויחסי מין בפרט.

חשוב ורצוי לשוחח עם בן/בת הזוג על כך, לשתף בחששות ולתאם ציפיות.

לפעמים, המחשבה על כך שדווקא אילולא הסטומה החיים היו נפסקים יכולה להועיל. נכון, חיים עם סטומה נראים שונה מהחיים להם הורגלת מיום היוולדך אבל לשמחתנו, אנחנו יצורים סתגלניים ועם הזמן גם ההרגלים החדשים משתלטים על היומיום והופכים להיות שגרה. למדו את עצמכם, הקשיבו לגוף ונסו לתת לו להוביל את הדרך לאותה שגרה חדשה. בקשו תמיכה מקצועית – נפשית וגופנית כאחד – וסגלו לעצמכם אורח חיים נוח ובריא גם עם הסטומה.



מוצרים קשורים

aaa