שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

רגישות ללקטוז באמצע החיים

הרבה דברים קורים לנו באמצע החיים: גירושין, רילוקיישן, תינוק חדש המגיע לעולם אחרי שהאחים שלו כבר התגייסו, הסבה מקצועית, שינויים במצב הגופני והבריאותי ועוד שלל דוגמאות.

בעוד שרב השינויים הם תקופתיים והחיים ממשיכים כרגיל לאחר תקופת הסתגלות, השינויים במצב הבריאותי והגופני הם אלה המצריכים תשומת לב, מעקב וטיפול תרופתי על מנת לשמור על איכות חיים טובה ותפקוד מלא של הגוף.

הדבר חשוב במיוחד כאשר מדובר ברגישות ללקטוז, ממנה סובלים תינוקות, ילדים ומבוגרים בכך הארץ והעולם.

מהי רגישות ללקטוז?       

בחלב טבעי המגיע מן החי (חלב פרה, חלב אם, חלב עיזים ועוד) נמצא סוכר טבעי הנקרא סוכר החלב או בשם מוכר יותר – לקטוז.  על מנת לעכל מוזנות כגון גבינות, מעדנים ושאר מאכלים המכילים לקטוז, מייצר המעי הדק אנזים מיוחד הנקרא לקטאז.

כאשר יש בעיה בייצור אנזים הלאקטז, הגוף אינו מצליח לעכל את המזונות החלביים ולא לעכל את המזונות המכילים חלב. בעקבות בעיית העיכול עלולות להתפתח תופעות לוואי כגון כאבי בטן, גזים, יציאות רכות, הקאות נפיחות בטנית. אין ספק שתופעות לוואי אלה הן לא נעימות ובמקרים מסוימים יכולות אך לגרום למבוכה רבה.

רגישות ללקטוז – איבחון

במידה ואתם או מישהו ממשפחתכם מציין כי הוא נמנע ממאכלים המכילים חלב, מדווח על ביקורים תכופים בשירותים או נראה עם נפיחות בטנית - מומלץ לבדוק האם קיימת רגישות ללקטוז?

הבדיקה הראשונית צריכה להיות בדיקה עצמאית ומאוד פשוטה שכל אחד יכול לעשות עם עצמו בביתו שלו – הימנעות ממוצרי חלב וממוצרים המכילים חלב למשך כמה ימים. מומלץ לערוך מעקב ולכתוב מהם המזונות שהורדו מהצריכה היומית ואם אכן אכלתם מוצרי חלב, חשוב לכתוב כמה אכלתם, עם מה אכלתם, איזה מותג (לעיתים קיים הבדל בין יצרניות החלב השונות) והאם היו תופעות לוואי לאחר הארוחה.

במידה וראיתם כי אכן השינוי התזונתי הקל על תופעות הלוואי, מומלץ לפנות אל הרופאה המטפלת או אל דיאטנית מוסמכת ולבנות יחד תפריט תזונתי תואם גיל ומצב בריאותי המכיל כמויות קטנות של מוצרי חלב המכילים לקטוז.

במקרים בהם הימנעות מאוכל המכיל חלב, לא משפיעה על תופעות הלוואי והכאבים ממשיכים מומלץ לפנות בהקדם אל בירור רפואי מקצועי לאבחון הבעיה.

לרב תהליך האבחון יכלול אחת או יותר מהבדיקות הבאות:

תבחין מימן בנשימה - Hydrogen Breath Test – כאשר עיכול הלקטוז לא נעשה בצורה נכונה, נפלט ממערכת העיכול גז הנקרא מימן. ככל שיש רמות גבוהות יותר של גז מימן בנשימה, כך קיים סיכוי גבוה יותר לכך שהנבדק סובל מרגישות ללקטוז.

בדיקת סבילות ללקטוז – בודקת את רמות הסוכר שיש בגוף לאחר צריכת מזונות המכילים לקטוז. לצורך הבדיקה, הנבדק שותה נוזל המכיל לקטוז. במהלך יום הבדיקה יבדקו רמות הסוכר בגוף כל חצי שעה ובמשך שעתיים. במידה ורמות הסוכר ישמרו על רמה תקינה ולא יעלו, קיים סיכוי כי יש לנבדק רגישות ללקטוז. הבדיקה אינה מתאימה לתינוקות, ילדים ומבוגרים החולים בסכרת.

בדיקת חומציות הצואה – בודקת את רמות החומציות הנמצאת בצואה לאחר שנאספה במיכל אטום. במידה ומוצאים כי יש חומצה בצואה, קיים סיכוי שאתם סובלים מרגישות ללקטוז. אין מניעה מביצוע בדיקה זו אצל ילדים קטנים ותינוקות.

 

רגישות ללקטוז – טיפול

רגישות ללקטוז, לאחר שאובחנה, היא מצב בריאותי שלא ניתן להחלים ממנו. בעזרת התאמת תפריט תזונתי המכיל מאכלים ומזונות דלי לקטוז או נטולי לקטוז ניתן להקל על תופעות הלוואי ולחיות חיים מלאים נטולי כאבים ומבוכה.

בנוסף, ניתן לחזק את הגוף בכלל ואת מערכת העיכול בפרט על ידי נטילת תוספי תזונה המכילים פרוביוטיקה - חיידקים טובים הנמצאים במערכת העיכול ועוזרים לתפעולה התקין. כמובן, שכל שינוי תזונתי או נטילת תוספי תזונה חייבת להיעשות על ידי ליווי מקצועי של רופאה או דיאטינית.

סיכום

הרגישות ללקטוז באה לידי ביטוי בכאבים שונים הנקשרים בפעילות מערכת העיכול ובתופעות לוואי לא נעימות כגון גזים ונפיחויות בטן.

ניתן לאבחן את הרגישות ללקטוז על ידי הימנעות וצמצון צריכה של מוצרי חלב למיניהם ועל ידי בדיקות רפואיות. הטיפול ברגישות נעשה על ידי התאמת תפריט יומי נטול לקטוז או דל לקטוז ועל ידי נטילת תוספי תזונה הכוללים חיידקי פרוביוטיקה.

מומלץ לעיין בתווית ובעלון המצורפים למוצר לפני השימוש. המידע לעיל אינו מהווה תחליף להיוועצות עם הרופא המטפל. מוצר זה הינו תוסף תזונה ואינו בעל התוויה רפואית – אינו משמש כתרופה או כסגולת ריפוי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל. להרחיק מהישג ידם של ילדים. נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים הנוטלים תרופות מרשם, אנשים הסובלים מרגישות, וילדים- יש להיוועץ ברופא לפני השימוש



מוצרים קשורים

aaa