שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

לשתות! לשתות! לשתות!

הנה עובדה שאין, כנראה, ילד שלא מכיר: מים מהווים קרוב ל-70% מהגוף שלנו.

זו הסיבה העיקרית שהקפדה על שתיית מים חשובה כל כך. למעשה, הגוף ירגיש במחסור במים וייתן לכך סימנים מובהקים הרבה לפני שהוא יגיב למחסור במזון.

עובדה אחרת, שלא כולנו מודעים אליה, היא שכמבוגרים אנחנו מאבדים יותר משני ליטרים של מים ביום, וזאת רק כפועל יוצא של ביצוע פעולות בסיסיות וחיוניות. במילים אחרות אמנם שתיית מים חשובה בכל גיל, אבל בגיל מבוגר היא חשובה במיוחד.

זאת ועוד: עם העלייה בגיל והזדקנות הרקמות תחושת הצמא מוחלשת ופחות מורגשת, מה שעלול לגרום להתייבשות. ואכן, מבוגרים רבים סובלים לעיתים קרובות מהתייבשות שעלולה אף להגיע למצב מסכן חיים זאת, בשל התפקיד הדרמטי שיש למים בגוף.

 

מדוע מים הם רכיב חיוני לגוף מבוגר

 

מים חשובים לתפקוד מערכת העיכול - המים עוזרים רבות במערכת העיכול ומייעלים את תהליך העיכול לכל אורכו. בזכות המים ופעולתם משתחררים מינרלים, ויטמינים וחומרים נוספים מהמזון לגוף ועוזרים למערכת לנוע באופן מיטבי.

מים ותפקוד מוחי - מחקרים רבים טוענים כי מים אחראים ומסייעים לשמירה על מוח בריא בעל תפקוד מלא ויעיל. למעשה, אפילו התייבשות קלה עלולה לגרם לירידה במצב רוח, השפעה על הזיכרון, הריכוז ועוד.

שתיית מים ושמירה על טמפרטורה - איזון טמפרטורת הגוף מושפע מכמות הנוזלים בו, לכן מים חשובים כל כך חשובים לשמירה על טמפרטורת גוף סבירה ובריאה.

בגיל מבוגר, יכולתו של הגוף להתאזן בעצמו פוחתת כאשר בשילוב עם נטילת תרופות או מצבים רפואיים שונים עלול חום הגוף לעלות לרמות לא בריאות.

מים ואיזון לחץ דם – למים, כאמור, תפקיד מכריע בשמירה על כמות הנוזלים בגוף. הפרה של איזון זה כתוצאה ממחסור בשתיית מים עלולה להוביל ישירות לירידה בלחץ הדם. לחץ דם נמוך כתוצאה מתהליך התייבשות יבוא לידי ביטוי בטשטוש, חולשה, חוסר שיווי משקל עד כדי סכנת נפילה ואובדן הכרה.

מים ושמירה על איכות העור – גם העור, כידוע מאבד מהאלסטיות שלו עם ההזדקנות ואולם שתיית מים מספקת (ממש כמו אי חשיפה לשמש ישירה) יכולה להועיל לשמירה על בריאותו וגמישותו.

 

מהם סימני ההתייבשות שכל אחד ואחת צריכים להכיר

בחוף הים או בטיול שנתי קל יותר להבחין בסימני התייבשות. הבעיה מתחילה כאשר לכאורה אין לכך סיבה. אנשים מבוגרים (ולא רק הם) עלולים להתייבש גם בחורף בעת שהותם בבית. לכן חשוב כל כך לזהות התייבשות מצב גופני שעלול להיות מאוד מסוכן.

סימנים ראשונים של התייבשות:

יובש בפה, בשפתיים ובלשון, עור יבש, סחרחורת, בלבול או עייפות, דופק חלש ולחץ דם נמוך. חשוב לציין כי סימנים אלה הינם כלליים ויכולים להתרחש גם כתוצאה ממצבים רפואיים אחרים.

סימן נוסף הוא שינוי בשתן - בצבעו, ריכוזו, או ריחו. ככלל צבע השתן יכול לתת אינדיקציה טובה למצב הנוזלים בגוף – או ליתר דיוק לכמה מים אתם שותים לעומת כמה מים אתם צריכים לשתות.

שתן שקוף או בהיר הוא סימן מעולה, המעיד על כך שאתם שותים מספיק מים. ככל שהצבע נע מצהוב לכהה יותר זה אומר שגם צריכת המים שלכם צריכה להשתנות בהתאם.

 

לסיכום:

הדרך הכי חשובה למנוע התייבשות אצל אנשים מבוגרים היא פשוט לוודא שהם שותים מספיק מים. אדם מבוגר צריך לשתות כ- 1.8 ליטרים של מים או משקאות ללא קפאין ביום.

קפאין, אגב, מעודד התייבשות בהיותו מסייע לחומרים מהגוף לצאת החוצה, ובכלל זה גם מים.

עוד כדאי לזכור כי מים נמצאים גם במגוון פירות וירקות, ועל כן חשוב לכלול אותם במסגרת התזונה היומיומית ובכל לעזור לריוויון והכנסת יותר מים לתוך הגוף.

 



aaa