שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

ליחה איך נפטרים ממנה

אנחנו מכירים אותה כצמיגית, דביקה, לעיתים ירוקה, צהובה או שקופה אבל בעיקר מעצבנת ומטרידה. אנחנו כמובן מתכוונים אל הליחה (כיח במינוח הרפואי). לא הרבה יודעים אך הליחה דווקא טובה מאוד לגוף האדם ויש לה חשיבות מכרעת בעצירת גופים זרים, חיידקים ווירוסים אל הריאות ושומרת על הלחות בדרכי הנשימה (אף, סינוסים וגרון). במידה ואלה הצליחו לחדור אל הגוף למרות הליחה, היא תוציא אותם החוצה על ידי עיטוש, שיעול או נזלת.

הגורמים הנפוצים לליחה הם הצטננות, שפעת, אלרגיות עונתיות, גירוי בדרכי הנשימה, השפעות של מצבי חולי במערכת העיכול, עישון ומחלות ריאה שונות כגון סיסטיק פיברוסיס, סרטן הריאה, אסטמה COPD ועוד.

איך יודעים אם יש יותר מדי ליחה?

למרות שהליחה טובה לנו, אם יש יותר מדי ממנה עלולות להתעורר בעיות בריאותיות, לכן חשוב לשים לב לסימנים מקדימים המעידים על הצטברות ליחה בדרכי הנשימה:

* שיעול שהולך ומחמיר

* שיעול קבוע

* כחכוח בגרון לעיתים תכופות

* נזלת באופן רציף

* תחושת צריבה בגרון

* תחושת לחץ בגולגולת

אילו נזקים נגרמים בגלל עודף ליחה?

היות והליחה היא רירית דביקה וחלקה נצמדים אליה חיידקים, גרגרי אבק, תאים מתים, זיהומים ועוד. לרב, ליחה ברמה מוגברת עלולה לגרום לקשיי נשימה, קשיי שינה, התייבשות, דלקת שקדים, דום נשימה, זיהום בדם ועוד. במידה ומגיעים למצב של מצוקה נשימתית בעקבות ליחה כדאי יהיה לבדוק את את הסטרוציה בגוף בעזרת מד סטורציה ובמידת הצורך לפנות לקבלת טיפול רפואי,הדבר החשוב ביותר בעת טיפול בליחה הוא למנוע הצטברות כדי לאפשר לדרכי הנשימה לפעול בצורה הטובה ביותר,

לכן אם שמתם לב לתופעות כאלה או לתופעות דומות, פנו אל רופאי המשפחה על מנת לבדוק האם אתם סובלים מעודף ליחה. הבדיקה לאיתור ליחה היא בדיקה פשוטה ומהירה, כך שמהר מאוד מתקבלת תשובה וניתן להתאים טיפול תרופתי לאף אוזן גרון שיקל על המצב.

כיצד ניתן לטפל בליחה?

אך מה קורה אם לא רוצים להתחיל מיד בטיפול תרופתי? האם ניתן להקל על מצב הליחה באמצעות טיפולים בייתים או טיפולים טבעיים? התשובה היא כן! קיימות מספר דרכים טבעיות לעשות זאת:

1. גרגרו במי מלח חמימים – מומלץ לגרגר בין פעם לפעמיים ביום למשך דקה ואז לירוק את המים. הגרגור לרב מפנה את החלק האחורי של הגרון מליחה ומקל על דרכי הנשימה. כמה מלח צריך כדי לגרגר? מומלץ ערבב חצי כפית מלח בכוס מים חמימים ולערבב עד שהמלח נמס. אז ניתן לגרגר ולירוק. מומל. לחזור במשך כמה ימים על הגרגור עד לתחושת הקלה בשיעול או בכחכוח.

2. הקפידו על שתיה מרובה אשר תדלל את הליחה, ,תשמור עליה מימית ולא צמיגית ותקל על תחושת הגודש בגרון.

3. אל תעצרו את השיעול. זוהי דרכו של הגוף להוציא את הגורמים המציקים החוצה. לכן עדיף להימנע מתרופות המדכאות שיעול.

4. השתמשו במכשיר אדים קרים שישמור על רמת הלחות בחדר ויעזור לליחה להתנקות ולהביא להקלה בגודש בדרכי הנשימה. חשוב לדעת כי קיים סיכוי להדבק במחלת הליגיונרים בעת שימוש במכשיר אדים קרים, לכן יש להחליף את המים שבו מדי יום ולדאוג לשמור על המכשיר נקי ויבש כאשר הוא לא פועל.

5. נצלו את חוש הריח וטפטפו שמן אתרי שעשוי מאקליפטוס. תוכלו להוסיף את השמן למכשיר האדים, למבער שמנים או אפילו לפזר אותו באמבטיה כשאתם נכנסים להתקלח (האדים החמים יפזרו את השמן באוויר, אתם תנשמו אותו ותקלו על הליחה).

6. צרו הגבהה לדרכי הנשימה ושנו בלילה עם שתי כריות כך הליחה תחליק כלפי מטה, לא תדבק לחלקו האחורי של הגרון ולא תחושו גודש.

7. הוסיפו תפוחים ירוקים, פירות יער, פלפ צ'ילי, לימון, שום וג'ינג'ר לתפריט. מאכלים המכילים את הרכיבים האלה עוזרים לסייע להקל בצבי עודף ליחה וגודש בדרכי הנשימה. מומלץ לערוך סוג של ניוסי וטעיה לראות מה טוב יותר ומה פחות, היות והגוף של כל אחד מגיב בצורה שונה.

8. המנעו ממאכלים מגבירי ליחה כגון חלב, סוכר, בננות, קפה, תה ואלכוהול . גם כאן מומלץ לנסות ולראות איזה מאכל הוא טוב יותר או טוב פחות לתחושת הגודש.

9. הפסיקו לעשו והימנעו מהימצאות בסביבת מעשנים אחרים, כך תהיו חשופים פחות לעשן הסיגריות המהווה גורם עיקרי לליחה ושיעול.

האם פיזיותרפיה יכולה להקל על ליחה?

גם כאן התשובה תהיה – כן. קיימים מספר תרגילי פיזיותרפיה נשימתיים אותם ניתן לתרגל בבית בקלות ולהקל על תחושת הגודש ועל הצטברות הליחה בדרכי הנשימה:

1. הצחיקו את עצמכם או בקשו מאחרים להצחיק אתכם. מעבר לכך שהתחושה הכללית תהיה טובה יותר (הצחוק משחרר בגוף את הורמון האוקסיטוצין האחראי על האושר), הצחוק יפעיל את שרירי הסרעפת, ידחוף את הליחה את דרכי הנשימה העליונות ומשם בעזרת שיעול או התעטשות הגוף יוציא את הליחה או חלקים ממנה מהגוף.

2. אווררו את הריאות על ידי שאיפה דרך האף אל בית החזה ונשיפה איטית דרך הפה. כדי לחוש טוב יותר את תנועת הנשימה, הניחו את הידיים על בית החזה. מומלץ לבצע שלוש נשימות אחת אחרי השניה בקצב איטי. לאחר שלוש נשימות, העבירו את הידיים אל הבטן ונשמו לתוכה שלוש פעמים נוספות. אם אתם מתקשים, תוכלו לבצע רק את חלקו השני של התרגיל ולנשום עם ידיים על הבטן.

3. נישמו נשימה מאומצת עם קש לתוך בקבוק (מלאו את הבקבוק עד לחצי במים). כשהקש בתוך הבקבוק נישפו לתוכו נשיפה ארוכה ואיטית וצרו כמה שיותר בועות בתוף המים. נסו למשוך את הנשיפה לאט ככול שתוכלו. לאחר חמש נשיפות, עצרו להפסקה וחיזרו שוב על התרגיל. בינתיים הליחה תנוע ממקומה ותוכלו להשתעל בצורה יזומה על מנת להוציא אותה או חלקים ממנה אל מחוץ לגוף.



מוצרים קשורים

aaa