שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

חוק יסוד ברזל

סובלים מסחרחורות או עייפות לאחרונה? לא, זו לא קורונה כנראה, אבל בהחלט יכול להיות שחסר לכם ברזל, ואתם לא לבד.

מסתבר שלא כולנו יכולים להיות איירון מן: והסטטיסטיקות אף מלמדות שמחסור בברזל נחשב למחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם. העניין הוא שברזל הוא אחד היסודות החשובים ביותר בגופנו. אגב, הסיבה שקושרים אותו להמוגלובין היא כי הם באמת קשורים אחד לשני: בהמוגלובין הברזל קושר אליו חמצן ומוביל אותו לכל מערכות הגוף. במילים אחרות הגוף זקוק לברזל בשביל ייצור ההמוגלובין, ואם אין מספיק ברזל בגוף כך גם אין מספיק המוגלובין, מה שישפיע על ייצור מופחת של כדוריות דם אדומות.

כמות נמוכה של המוגלובין ושל כדוריות דם אדומות תבוא על ידי ביטוי במצב השכיח כל כך: אנמיה על רקע חוסר ברזל, במצב של אנמיה לא יגיע מספיק חמצן לכל התאים והרקמות עקב השינויים בהמוגלובין ובכדוריות הדם האדומות. ואם כל זה לא הספיק כדי לשכנע עד כמה רמות ברזל תקינות הכרחיות לתפקוד מערכות הגוף, הנה כמה תסמינים נפוצים של מחסור בברזל:

עייפים ותשושים - זהו התסמין השכיח ביותר. אם אתם ישנים מספיק שעות וישנים אותן טוב ורציף ובכל זאת מרגישים עייפים במהלך היום או במהלך ביצוע פעולות פשוטות ויומיומיות – ייתכן שמדובר במחסור בברזל. הברזל, שווה לדעת, אחראי בין היתר על הובלת חמצן לתאים. אין מספיק ברזל, אין מספיק "מובילי" חמצן אל רקמות הגוף, וכך לא נוצרת האנרגיה הדרושה לכל פעולות החיים.

סובלים מקוצר נשימה - כמו שאמרנו, אם יש מחסור בברזל הובלת החמצן נפגעת. לכן, הגוף מתאמץ להכניס אליו חמצן וגורם לקוצר נשימה לא נעים. זה עלול להתרחש גם בפעילויות ספורטיביות וגם בפעולות פשוטות ורגילות שאתם מבצעים כל יום.

כאבי ראש וסחרחורות - הובלת החמצן הלקויה גורמת לכך שלא מגיע מספיק חמצן למוח, מה שעלול לבוא לידי ביטוי בכאבי ראש. בנוסף, אם אתם חווים סחרחורת קשה כשאתם קמים - אפילו אחרי זמן לא ממושך של ישיבה או שכיבה - החשיבו את זה כתסמין נוסף, והוא מאוד שכיח.

חיוורון - מחסור בברזל יכול להתבטא בחיוורון במקומות שונים שכן ההמוגלובין, שאחראי על הצבע האדום של הדם, לא מתפקד כמו שצריך. איפה במיוחד? בפנים, (בעיקר בעפעפיים), בלשון, בעור ומתחת לציפורניים.

איך בודקים?

בקלות: גשו לעשות בדיקת דם. כשיגיעו התוצאות שימו לב שישנה התייחסות גם לרמות ההמוגלובין וגם למדד הפריטין בגוף – לפיו ניתן להבדיל בין אנמיה הנגרמת מחוסר ברזל לבין אנמיה הנגרמת ממחלה כרונית כתגובה דלקתית, מה שמשפיע על דרך הטיפול.

מה עושים?

קודם כל, לתזונה יש חשיבות מאוד גדולה פה. אחד המקורות העשירים ביותר לברזל הוא מן החי, אבל אם פתאום החלטתם לחוס על החיות (שזו, אגב, אחת הסיבות הנפוצות ביותר לחוסר בברזל) ישנם המון מקורות צמחיים מהם ניתן לקבלו: כמו טחינה, ירקות ועלים ירוקים, קטניות, אגוזים וזרעים.

ובנוסף, בהחלט ייתכן שהרופא ייעץ לכם לקחת תוספי ברזל – ויש המון סוגים וחברות כך שאם סוג מסוים גורם לתופעות לוואי לא נעימות (לרוב במערכת העיכול) או לא נספג כמו שצריך, נסו סוג אחר. בכל מקרה – אל תוותרו על הברזל. הוא בהחלט מאבני היסוד של רקמות הגוף ולפיכך של איכות החיים שלכם.



מוצרים קשורים

aaa