שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

המדריך למניעת נפילות אצל קשישים

כל שגוף האדם מתבגר ומזדקן, כך הולכות העצמות ונחלשות וכל מכה או נפילה ואפילו הקטנה ביותר עלולה לגרום לנקע או לשבר חמור. עבור קשישים מדובר בבעיה של ממש מכיון שרב הנפילות מתרחשות בבית ולרב כשהם נמצאים בגפם.

נפילות אצל קשישים – בעיה נפוצה

מתוך נתוני משרד הבריאות בישראל עולה כי אחד מכל שלושה קשישים (מעל גיל 65) נופל לפחות פעם בשנה. הנפילות ברובן מתרחשות כאשר הקשיש נמצא לבד בבית, והתוצאה? במקרים הקלים מדובר בסימן כחול ותחושת כאב לא נעימה המלווה את הקשיש ליום או יומיים לאחר הנפילה, במקרים אחרים הנפילות מסתיימות בשברים חמורים המאלצים את הקשיש להיות מרותק למיטה סיעודית למשך תקופת החלמה ממושכת או להיעזר בהליכונים למבוגרים. במקרים חמורים עוד יותר מסתיימת הנפילה במוות.

אין ספק שנפילות אצל קשישים משבשות את ההתנהלות התקינה לא רק של הקשישים עצמם, אלא גם את ההתנהלות של בני משפחותים הצריכים כעת לטפל בקשישם ולעזור להם בהסעות לטיפולים ובדיקות, במעקב אחר נטילת תרופות ומשככי כאבים, בשמירה על היגיינה ועוד.

גורמים לנפילות אצל קשישים

את הגורמים לנפילות מסוג זה ניתן לחלק לשניים: גורמים פיזולוגיים הקשורים בתפקוד הגופני של הקשיש כגון ירידה בראייה, חוסר שיווי משקל, ירידה במסת שרירי הגוף (סרקופניה), חוסר תחושה בכפות הרגליים וסחרחורות מצד אחד וגורמים חיצוניים מן הצד השני. בין הגורמים החיצוניים ניתן למנות מפגעים וסיכונים בבית כגון נורה שרופה, כבל מאריך המנוח בצורה מרושלת, שטיחון אמבטיה שאינו מהודק מספיק לתחתית ועוד.

דרכים למניעת נפילות אצל קשישים

נתוני משרד הבריאות מראים כי בכל 20 דקות נפטר אדם קשיש מנפילה, דבר ההופך את הבעיה למכת מדינה של ממש. בכדי להילחם בתופעה החליט משרד הבריאות להקים את התוכנית הלאומית למניעת נפילות אצל קשישים והוא מעניק מידע על דרכי המניעה השונות לנפילות. לשמחתנו הרבה בעזרת כמה פעולות פשוטות אפשר לפעול בקלות למניעת נפילות אצל קשישים:

1. שימוש באמצעי עזר להגברת היציבות – ניתן לרכוש שלל אביזרי עזר שיחזקו את תחושת הביטחון ולהתקין אותם בצורה עצמאית ללא איש מקצוע. בין האביזרים הנפוצים לשימוש מסוג זה תוכלו למצוא הליכונים למבוגרים, סולמות נמוכים, מקלות הליכה, מעקה בטיחות למיטה, כסא רחצה, ידיות לתמיכה לקירות בחדר האמבטיה ובשירותים - כל אלה יחזקו את תחושת הבטחון של הקשיש כשהוא הולך ממקום למקום, בבית או בחוץ.

2. התאמת הבית והרחקת גורמי סיכון - קשישים רבים נופלים כי נתקלו בשטיח בסלון, החליקו על וילון ארוך מדי או נתקלו בפסל שהיה מונח ליד המיטה. כדי למנוע נפילות כאלה אפשר לגלגל את השטח, לקצר את הוילון ולהרים את הפסל כך שלא יהיה למרגלות המיטה אלא על השידה לצד המיטה. כמובן שהשטיח, הוילון והפסל הם רק מספר דוגמאות לחפצים הנמצאים בבית ועלולים לסכן את הקשיש כשהוא עובר מחדש לחדר. מניעת נפילות אצל קשישים יכולה להיעשות בקלות אם מצליחים לאתר מראש את "המוקשים" ואת נוקדות התורפה המסתתרים ברחבי הבית, ביניהם חוטי חשמל ארוכים מדי, שטיחון אמבטיה חלקלק ואפילו נעלי בית במידה שאינה מתאימה. ככל שתדעו לאתר ולנטרל את המוקשים מראש, כך תהפכו את הבית למוגן יותר.

3. פעילות גופנית בונת עצם – יוגה, פילאטיס, אימון כח בחדר כושר הם רק שלוש דוגמאות לפעילות גופנית אותה ניתן לבצע על מנת לחזק את השרירים, את העצמות וכמובן את היציבות. הקפדה על פעילות גופנית פעמיים או שלוש בשבוע תתרום רבות לתחושת הבטחון והמסוגלות העצמית, ותפחית כמובן מתחושת הבדידות ממנה סובלים קשישים רבים.

4. תזונה מחזקת עצמות – ניתן לחזק את העצמות גם באמצעות תזונה נכונה הכוללת את כל אבות המזון תוך מתן דגש לצריכת מוצרי חלב עשירים בסידן. חשוב כמובן להתאים את התפריט על ידי ייעוץ מקצועי של דיאטנית המתמחה בקשישים.

לסיכום, אל תגידו לי זה לא יקרה. בדקו עוד היום את הבית בו מתגוררים בני המשפחה הקשישים, עזרו להם לאתר את נקודות התורפה היכולות לגרום לנפילה והתאימו את הבית. במידת הצורך ריכשו אמצעי עזר לשמירה על יציבות ושיווי משקל כגון הליכונים למבוגרים, מקלות הליכה או התקינו ידיות אחיזה באמבטיה ובשירותים. עדיף להקדים תרופה למכה ולסייע לבני המשפחה הקשישים להתנהל בבית בבטחון וביציבות מלאה.

מומלץ לעיין בתווית ובעלון המצורפים למוצר לפני השימוש. המידע לעיל אינו מהווה תחליף להיוועצות עם הרופא המטפל. מוצר זה הינו תוסף תזונה ואינו בעל התוויה רפואית – אינו משמש כתרופה או כסגולת ריפוי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל. להרחיק מהישג ידם של ילדים. נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים הנוטלים תרופות מרשם, אנשים הסובלים מרגישות, וילדים- יש להיוועץ ברופא לפני השימוש



מוצרים קשורים

aaa