שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

ישיבה נכונה על כסאות וכורסאות בגיל מבוגר

Posted by: קובי ברדה in בריאות ורווחה 14/06/2015 

עבור בני הגיל השלישי, ישיבה על כסא וקימה ממנו עלולה להיות משימה קשה, ואם אינה נעשית באופן נכון היא אף עלולה להזיק לבריאותם ולגרום לכאבי ראש וצוואר, תחושת עייפות, חוסר ריכוז, שיכחה, כאבי גב תחתון ואף נזק לעמוד השדרה. בעזרת טיפים נכונים והציוד המתאים, תוכלו לשבת בנוחות ולהתרומם, מבלי לפגוע בעצמכם. ניצן שקל מנכ"ל איפארמה, בית המרקחת המקוון המוביל בישראל, המשווקת גם מוצרי גיל שלישי עד הבית, סייע לנו להבין את המשמעות של ישיבה נכונה:

אילו מאפיינים נדרש שיהיו לכיסא על מנת שיהיה נוח לשבת ולקום ממנו?

"בכדי להרגיש בנוח בעת הישיבה, הכסא צריך לתת את הנוחות במקומות הדרושים, ולהתאים בגודלו באופן מדויק לאדם היושב עליו. מאוד פשוט לדעת אם הכסא בגודל המתאים – למרות שבכדי להיות בטוח לחלוטין, נדרשת שעה של ישיבה. היושב אמור לשבת על הכיסא, כך שהישבן צמוד לאחורי הכסא, וכפות הרגליים ישרות על הרצפה. ירכי היושב צריכות להיות מאוזנות, וחלקן התחתון של הרגליים מסוגלות לנוע בחופשיות למעלה ולמטה. יש צורך במרווח של 2 אצבעות בין ברכי היושב לבין קדמת הכסא. כמו כן, הכסא אמור להיות ברוחב מספיק בשביל היושב, אך לא רחב מידי בכדי לא לאבד תמיכה צידית של הכסא. במידה ולכסא ישנן ידיות צד, היושב אמור לשבת בצורה כזו שבה שתי הידיים יכולות להיכנס במרווחים בין היושב לידית. משענות היד אמורות לתמוך ביושב מתחת למרפק, מבלי שיצטרך להרים את הכתף".

מעבר להתאמה של מידות הכיסא לאדם היושב, האם יש חשיבות לקשיחות שלו?

"בהחלט. הכריות של הכיסא אמורות להיות רכות, אך לא רכות מידי (זה תלוי במשקל של האדם היושב). במידה ומסגרת הכסא מורגשת בעת הישיבה, סימן שהכרית רכה מידי, ויש להחליפה באחת קשה יותר, למשל כרית העשויה מויסקו או מסיליקון. כרית מסוג זה מייצבת ותומכת ביושב ומפזרת את משקל הגוף בצורה שווה על פני הכרית, מה שמפחית את הסיכון לפצעי לחץ. במידה ומדובר בזמני ישיבה ארוכים, ניתן לרכוש באתר טלפארמה כריות שונות להקלת הלחץ. כמו כן, ניתן להשתמש בשרפרף, או במשענת לרגליים על מנת להרים את הרגליים מעט מעל לרצפה. המשענת אמורה לתמוך בכל כף הרגל ולהיות באותו הגובה של הכסא".

מה באשר לתמיכה בגב?

"משענת הגב אמורה להיות בזווית קלה אחורה, ולתמוך בכל אורך הגב ובראש. במידה ונדרשת ליושב תמיכה נוספת, ישנן משענות גב מיוחדות המספקות את התמיכה הרצויה, למשל כרית לומברדית (בעלת ליבה מקצף מוצק המאפשרת יציבת ישיבה נכונה, ומפחיתה כאבי גב תחתון. מרגיעה את המתח בשרירים בזמן הישיבה. המבנה הקשתי מחזיק ותומך בעמוד השדרה, ומשאיר אותו במקומו הנכון) , או כרית Back-u-Up המעניקה תמיכה לכל הגב וניתנת לנשיאה לכל מקום – כך גם אם הכיסא לא בדיוק מותאם לנוחות שלנו, הכרית מעניקה את התמיכה הרצויה לעמוד השדרה".

מה ניתן לעשות במידה וקיים קושי בישיבה ובעמידה?

"ישנם כמה דברים שניתן לעשות בנדון: אפשרות אחת היא לתרגל טכניקה נכונה לביצוע הישיבה או העמידה. בנוסף, ניתן לשבת גבוה יותר – ככל שהכיסא גבוה יותר, כך קל יותר לשבת ולעמוד. לשם כך ניתן להשיג כסא עם מושב גבוה יותר, או לחילופין להגביה את הכסא הנוכחי באמצעות משטח –כמובן חשוב להקפיד על בטיחות במידה ומגביהים. כפתרון זמני בלבד, ניתן להשתמש בשרפרף על מנת להגביה את הרגליים, אך חשוב להדגיש כי זהו אינו פתרון לישיבה מעל 20 דקות, ובנוסף, שרפרף אף עשוי להפריע לעמידה והישיבה. הגבהת מושב בעל ידיות באמצעות כרית אינה פתרון טוב, משום שהגבהה כזו תגרום לכך שמשענות הראש והידיים יהיו במקומות הלא נכונים, והדבר יגרום לאי יציבות של הכסא. ניתן גם להשיג כיסא או כורסא בעלי הרמה חשמלית, שתעזור לעמוד, או שניתן לחילופין להיעזר במשענת היד לצורך קימה וישיבה".

דיברת קודם על טכניקה נכונה לישיבה וקימה טובים, מהם הדגשים לטכניקה זו?

"נכון, אם עושים זאת נכון, ניתן להקל על המצב משמעותית. ניתן להיעזר בפיזיותרפיסט לשם כך. על מנת לשבת נכון צריך לעשות את הפעולה בהדרגה ולא ליפול אל הכיסא קרי:

  • להצמיד את הרגליים לכיסא, כך שהיושב ירגיש את המושב מאחורי הברכיים.
  • לוודא שהמשקל מחולק באופן שווה בין שתי הרגליים.
  • להניח את שתי הידיים על משענות היד.
  • לכופף את הברכיים בהדרגה, ולהנמיך את הגוף לעבר הכיסא.
  • להזיז את הישבן לעבר אחורי הכסא.

על מנת לעמוד נכון יש:

  • להניח את שתי הידיים על משענות היד.
  • להזיז את הישבן לעבר קדמת הכסא.
  • ליישר את כפות הרגליים באותו מרחק אחת מהשנייה בהתאם למרחק הירכיים, ובדיוק מתחת לברכיים (במידה ומורגשת אי יציבות, ניתן לקרב מעט רגל אחת לעבר הכסא).
  • להישען קדימה כך שהראש יהיה מעל לברכיים – ולשמור את הסנטר למעלה כך שהיושב מסתכל קדימה בכדי לא לאבד שיווי משקל.
  • לדחוף את הידיים וליישר את הרגליים.

אין לנסות להשתמש במקל הליכה בעת הישיבה או העמידה, משום שהדבר עלול לגרום לאי יציבות ונפילות".

את המוצרים המוזכרים בכתבה ניתן למצוא באיפארמה, בית המרקחת המקוון המוביל בישראל, המשווק תרופות, מוצרי טבע, תכשירי קוסמטיקה וציוד לגיל השלישי, עם מגוון מוצרים נרחב, המספק משלוחים עד הבית. ניתן ליצור קשר באתר האינטרנט או במוקד הייעוץ הטלפוני: 1-800-61-62-63



aaa