שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

האם ניתן לשפר בעיות ספיגה של סידן? - 1

תסמינים לבעיות בחילוף חומרים של הסידן. 1. מחסור / עודף סידן, מקורות 2. סיבות למחסור בסידן 3. שיפור ספיגת סידן קיימים תסמינים רבים אשר מצביעים על בעיות בחילוף החומרים של הסידן. מתוכם בחרתי את הנפוצים והחשובים ביותר:

 מחסור בסידן

הפרעות גדילה בילדים; רככת, שינויים בצורת הגולגולת בשל ריכוך של עצמות ( צורת המגדל, עם מצח עבה ועיניו שקועות); השטחה של האגן ושינוי הממדים הרוחביים שלו (באישה עלול לגרום ללידה קשה), עקמת עמוד השדרה ועצמות הגפיים התחתונות; הזעה מוגברת, התקרחות מוקדמת, שיער ללא ברק; נטייה לפריחות עור אלרגיות, אקזמה; בעיות צמיחת שיניים, ההרס של ציפוי השן, כאבי חניכיים; ליקויי קרישת דם, נטייה לדימום ממושך; "סימנים כחולים" עקב דימום מהנימים; נטייה לשברים (במיוחד בקשישים); אי שקט, פעילות יתר, נדודי שינה, עצבנות; ציפורניים שבירות; התכווצות שרירים, תחושת עקצוצים.

עודף סידן

אובדן התיאבון, הקאות, כאבי בטן, עצירות, אבנים באיברים שונים (כליות), חולשה בשרירים, חוסר תחושה זמנית לטווח קצר; אובדן שיווי המשקל בעת הליכה; שיבושים בזיכרון, דיכאון ועצבנות, תסמינים נפשיים ורגשיים שונים (במקרים קשים עד אובדן קשר עם מציאות).

מקורות מזון לסידן

כמות נכבדה של סידן נמצאת בשומשום ופרג, אשר הם האלופים בתכולת הסידן: כמות הסידן בשומשום ופרג בהשוואה לחלב פרה או גבינות היא פי 10 - 15 . ההמלצה – טחינה, חלווה! מקורות צמחיים נוספים לסידן כוללים ירקות כגון פטרוזיליה, ברוקולי, כרוב, עליי לפת, כרובית, אספרגוס. סידן נמצא גם בקטניות, עדשים, אגוזים, תאנים, שום, סלרי ופרות יער - דומדמניות, תותים ודובדבנים. מזונות מסוימים, דוגמת דגנים, חמציץ ותרד, גורמים להאטה של ספיגת סידן. הם  מכילים חומצה פיטית או חומצה אוקסלית אשר קושרות בתוך צמח את המינרלים השונים ובניהם ברזל, סידן, אשלגן ואחרים ופוגעות בספיגתם. בהליך הבישול רוב החומצות נהרסות ומאפשרות ספיגה של מינרלים. אוכלי דגנים או חמציץ ותרד טריים – ראו הוזהרתם  ... ועוד לא הזכרתי, שברזל, סידן ומינרלים אחרים מתחרים כולם על אותו אזור ספיגה במעיים... J תרכובות סידן הקיימות בטבע אינן  מסיסות וקשות לספיגה. אבל טבע האדם סיפק פתרון - חומצות מרה, אשר מיוצרות על ידי הכבד. בתהליך העיכול חומצות המרה הופכות סידן למסיס, אשר בין 10% ועד 40% ממנו נספג במעי הדק העליון. ואם, לדוגמה, קיים תהליך דלקתי בקיבה או במעיים, רמת חומציות נמוכה, מחלות בכבד – אזי אחוז ספיגת המינרלים מצטמצם באופן משמעותי. ברור שהכמות הנספגת תלויה בהמצאות הסידן במזון הנכנס, אבל היא גם נמצאת בקשר ישיר להימצאות מגנזיום וזרחן – שניהם זרזי ספיגת סידן.

סיבות למחסור בסידן

רוב הסיבות למחסור בסידן הם בגין תזונה לקויה. בנוסף חוסר בוויטמין D גורם גם הוא לבעיות ספיגת סידן במערכת העיכול כתוצאה ממחלות שונות. חלק מין המחלות הן, לדוגמה, דלקת כרונית בלבלב או עצירות (אשר דורשת שימוש תכוף במשלשלים). מחסור בסידן עלול להיגרם כתוצאה מחוסר בפעילות גופנית או אורח חיים בלתי פעיל, הריון והנקה, השימוש בתרופות משתנות, טיפול הורמונלי (במיוחד סטרואידים) ומספר סוגי אנטיביוטיקה, עודף או חסר של מינרלים מסוימים, תפקוד לקוי של בלוטות שונות.

ואם זו לא מספיק – להלן סיבות נוספות למחסור בסידן:

את רמת הסידן בגוף מפחיתים: - אלכוהול -טבק - קפה (מגביר את הפרשת הסידן דרך הכליות) - סוכר - סודה לשתייה - קקאו - פולי סויה - מזונות עשירים בפוספטים (לרבות משקאות מוגזים) - צריכה מוגזמת של מלח - עבודה ממושכת מול מחשב... מתח וחוסר תנועה עשוי להפחית את יכולת ספיגת הסידן ממערכת העיכול. לא מספיק? ממשיכים...


aaa