שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

לחץ דם גבוה - קצת על התופעה

יתר לחץ דם - קצת על התופעה 

הגדרה

לחץ דם תקין הוא 120 / 80 מ"מ כספית.

לחץ דם עליון (המספר העליון, הגבוה) נקרא סיסטולי ומסמן עוצמה בה הלב דוחף את הדם לתוך מערכת כלי הדם העורקיים. במצב זה הלב מתכווץ ומזרים דם.

לחץ דם תחתון (המספר התחתון, הקטן) נקרא דיאסטולי ומצביע על טונוס של שרירים בדפנות כלי הדם. במצב זה הלב רפוי ומתמלא בדם המוזרם אליו.

 

יתר לחץ דם נקרא לחץ דם קבוע מעל 140/90. במדינות מפותחות, בין 18% ל- 35%  מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מיתר לחץ דם.

תסמיני לחץ הדם הלא-בולטים וחוסר מידע על יתר לחץ דם – גורמים  לאי-התייחסות ופניות נדירות לטיפול בשלבים מוקדמים של מחלה, כאשר עדיין אפשר למנוע התקדמות בלתי נמנעת שלה.



דרגות של לחץ דם גבוה.

 טרום- לחץ דם גבוה.

במצב של טרום לחץ דם יש עליה של מעל 120 עד 139 ועל 80 עד 89 מ"מ כספית. מומלץ לשמור על תזונה בריאה, פעילות גופנית ולבצע מדידות של לחץ דם ע"מ למנוע הידרדרות במצב.

קל (לחץ דם גבוה דרגה 1)

יתר לחץ דם קל מאופיין בעלייה קטנה יחסית בלחץ הדם של 140 עד 159 / ועל 90 - 99 מ"מ כספית. למרות שמנוחה עשויה להוריד את לחץ הדם, יש לשים לב כי הבעיה כבר קיימת ורצוי לפנות לטיפול. ללא טיפול עלולים להופיע כאבי ראש, נדודי שינה, ירידה ביכולת החשיבה.

בנוני (לחץ דם גבוה דרגה 2).

במקרה זה, לחץ הדם גבוה יציב יותר, מגיעה ל- 160 - 179 מ"מ ועל 100 - 109 מ"מ. ללא טיפול מופיעים כאבי ראש, סחרחורות, כאבים באזור הלב. שלב זה מאופיין באירועים תכופים של יתר לחץ דם. בהעדר טיפול ניתן להבחין בשטפי דם בקרקעית העין.

 חמור

מצב זה דורש פניה מיידית לטיפול רפואי.

יתר לחץ דם חמור מאופיין בלחץ דם העולה מעל 180 מ"מ ועל 110 מ"מ. תופעות מתמשכות של הפרעות בתפקוד לב וכלי דם, נצפית פגיעה בכליות, לב, קרקעית העין, מוח. עם זאת, חלק מחולי יתר לחץ דם ברמה זו, למרות לחץ הדם הגבוה המתמשך, אינם מפתחים סיבוכים חמורים בכלי הדם במשך שנים רבות.

 

מדוע צריך למדוד לחץ דם.

ע"פ נתונים סטטיסטיים, עליה ב- 10 יחידות בלחץ הדם מעלה סיכוי למחלות לב וכלי דם בכ- 30%. אנשים עם לחץ דם גבוה סובלים פי שניים מבעיות בכלי דם ברגליים, פי ארבע ממחלות לב, פי שבע מאירועי מוח.

 

תסמיני לחץ דם גבוה.

* סחרחורות, צלצולים באוזניים (אחד הסימנים של פגיעה בזרימת דם מלאה בהיעדר טיפול ביתר לחץ דם).

* כאב ראש. ביתר לחץ דם כאבי ראש אופייניים ביותר הם בחלק האחורי של ראש וברקות עם תחושת דופק.

* כפל ראייה וטשטוש ראייה (עד דימום בלחמית העין ואפילו עיוורון זמני).

* קוצר נשימה ותעוקת חזה (ברוב המקרים, בחולים מבוגרים עם מחלת לב נוספת)

* בחילות והקאות (הקאות לעתים קרובות לא גורמות להקלה).

 

גורמים או סיבות ללחץ דם גבוה:

* מחלת כליות

* הפרעות הורמונליות

* מחלות לב וכלי דם

* הפרעות עצביות

* מחלות דם

 

יתר לחץ דם מתפתח לעיתים קרובות במצבים של עודף משקל ובהרבה מקרים עובר בתורשה.

 

עד גילאי 45 – 55 יש יותר מיקרים של לחץ דם גבוה בקרב גברים. בגילאי 55 – 65 מצב משתווה ועם התקדמות בגיל יותר נשים סובלות מלחץ דם גבוה.

בנוסף, גורמי לחץ דם גבוה עשויים להיות תופעות ליווי בנטילת תרופות מסוימות, כגון סטרואידים, תרופות נוגדות דיכאון, מרחיבי סמפונות ותרופות אחרות.

 

 

המלצות כלליות להורדת לחץ דם:

  • להתחיל פעילות גופנית וקודם כל – הליכה לא פחות מ - 40 דקות בממוצע. אך לא ריצה, מפני שהיא גורמת לעלייה בלחץ דם. מאוד מומלצת שחייה. הוכח שפעילות גופנית מאוזנת ,לא אינטנסיבית, תעזור באופן משמעותי להפחית את לחץ הדם.

 

  • להוריד קילוגרמים מיותרים, ירידה במשקל בעזרת תזונה או פעילות גופנית לבדן מורידות את לחץ דם ורמות כולסטרול.

 

  • שימו לב: כל סיגריה מעלה לחץ דם ב- 10 - 20 מ"מ כספית. בעירוב יחד עם אלכוהול - הסיכון מוכפל. לכן, אלה המנסים להשתחרר אחרי יום עבודה קשה עם סיגריה וכוס יין – רק מגדילים את הסכנה.

 

  • לא לקחת ללב. יש לזכור כי לחץ דם יכול לעלות כאשר אנשים חווים מתח ולחץ. אם לחץ הדם נובע מסטרס ולחץ - במצב זה ניתן להיעזר בטכניקות שונות של הרפיה, נשימות עמוקות, תוספי מזון הכוללים ויטמינים (מקבוצת (B, מינרלים (מגנזיום), צמחי מרפא (ולריאן, פסיפלורה).

 

  • להפחית את צריכת המלח. במיוחד אם לוקחים תרופות לטיפול בלחץ דם גבוה ובמיוחד תרופות משתנות.

 

  • לצמצם את צריכת שומנים מן החיי (חמאה, נקניק, גבינה ומזונות שומניים אחרים) ולהיצמד בדיאטה המגדילה את צריכת הפרות והירקות, שומנים בלתי רוויים. 


aaa