שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

אתגרי התזונה בגיל השלישי

תזונה מאוזנת ומותאמת היא אחד המפתחות המשמעותיים לבריאות טובה. זה נכון תמיד, וזה נכון שבעתיים בגיל השלישי – כשצרכי הגוף משתנים. אם מוסיפים לכך את העובדה שישנן שלל סיבות בגינן אוכלים פחות – ופחות טוב, אך מובן שתזונה נכונה בגיל מבוגר דורשת משנה תשומת לב.

תזונה מותאמת לא רק משפרת את ההרגשה ואת התפקוד היומיומי. למעשה, מבוגרים רבים סובלים ממחלות שונות כתוצאה ישירה של תזונה לקויה וחסרה. ישנן, כאמור, מגוון סיבות שגורמות לתזונה לקויה בגיל השלישי ועל כן, למרבה הצער, תת תזונה היא עניין נפוץ למדי בגילים אלה.

עם זאת, אחת הבעיות של תזונה לקויה בגיל מבוגר היא שקשה לשים אליה לב. אחרי הכל מדובר לא פעם באנשים עצמאיים שיודעים לדאוג לעצמם, שיש להם הרגלים תזונתיים שלא תמיד קל לשנות. על כן יש לתת את הדעת לאותן סיבות כי לעיתים הן אלה שמסמנות שיש בעיה ושכדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע ו/או להעשיר את התזונה היומיומית באמצעים ייעודיים.

תופעות לוואי של תרופות

לא תמיד שמים לכך לב אבל הרבה פעמים תרופות מסוימות הניטלות לאורך זמן מפחיתות את התיאבון. בחילות או שינוי בחוש הטעם הם תופעות לוואי נפוצות למדי ובלי להרגיש מתחילים לדלג על ארוחות.

בריאות שיניים ירודה

מבוגרים רבים סובלים מבעיות שיניים – החל מדלקות חניכיים, עבור דרך פצעים בפה וכלה בשיניים חסרות. כל אלה הופכים את האכילה למטלה מעיקה שקשישים רבים פשוט מעדיפים לדלג עליה.

קושי פיזי

עם הגיל הגוף הולך ונחלש. לעיתים עד כדי כך שמשימות פשוטות לכאורה כמו לעמוד ולבשל או לחתוך סלט הופכות מורכבות מדי. אם אפילו לקלף פרי הופך לאתגר – הרי שהכנת ארוחה עלולה להיות משימה בלתי אפשרית. בנוסף לכך לעיתים גם קושי בניידות – בין אם בגלל שמפסיקים לנהוג ובין אם כי פשוט קשה ללכת לקניות – מתקבלת לאורך זמן התוצאה העגומה של חסרים תזונתיים.

קשיי זיכרון

זה אולי יישמע מוזר, אבל במצבים של אבדן זיכרון – דמנציה או אלצהיימר – קשישים עלולים לשכוח לאכול. כך יוצא שקשה למלא אחר תכנית הדיאטה המומלצת, ודילוג על ארוחות הופך להיות עניין שכיח למדי.

דיכאון

בדידות, אבדן בן/בת זוג, חוסר מעש והשינויים הפיזיים שמביא עמו הגיל מובילים לא פעם לדיכאון. מעבר למצוקה הנפשית הגדולה של דיכאון גם חוסר התיאבון המתלווה אליו עלול להפוך לאויב. כשמוסיפים לכך את התקהות החושים שמגיעה עם הגיל – פחות חשק לאוכל, פחות רגישות לטעם וריח – מקבלים מהר מאד תת תזונה.

במילים אחרות: למשפחה ולסביבה הקרובה יש תפקיד חשוב בהקשר זה – להיות ערניים. אם שמתם לב לירידה במשקל, אם המקרר נשאר מלא ואם גם כשאתם אוכלים איתם הם ממעטים לאכול – ייתכן שרצוי לשקול התערבות מקצועית ו/או מזון מועשר.



מוצרים קשורים

aaa