שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

איך לשמור על הזיכרון

בואו נחשוב רגע בהיגיון. האם יש בגוף איבר כלשהו שלא צריך תחזוקה וטיפול מסור? התשובה היא, כמובן, לא. אנחנו עושים פעילות להגברת הסיבולת הקרדיו-וסקולרית (לב ריאה), מותחים שרירים, מזינים את העור ואפילו מטפחים את השיער והציפורניים. אך הגיוני הוא, אם כן, שגם את האיבר החשוב ביותר בגוף – המוח כמובן – נצטרך לטפח, אם נרצה ממנו המשך חדות ורמת תפקוד גבוהה, ובכלל זה של הזיכרון. ונרצה, ברור שנרצה.

המוח, כידוע, מעורב בכל פעילות או פעולה שאנחנו עושים או חושבים לעשות. ואם בעבר הסברה הרווחת הייתה שיש גיל בו חדל המוח מלהתפתח הרי שהיום ברור שבכל גיל ממשיכים קשרי המוח להיווצר ושאין כמעט דבר שלא ניתן ללמוד – לא חשוב מתי נתחיל. טוב, אולי הגזמנו אבל הכוונה ברורה.

מבחינת המוח – אכן רק השמים הם הגבול. אז איך מתרגלים את חדר הבקרה של הגוף? מה ניתן לעשות כדי לשמר את יכולותיו ואיך אפשר להגביר את הסיכוי לאבדן זיכרון? הנה מספר דרכים ששווה לבדוק וליישם.

תשבצים, פאזלים, קלפים וסודוקו

כן, זה נכון. כל אחד מהנ"ל אכן מפעיל סוגים שונים של קשרים ותאי מוח, זאת בהנחה שמדובר על אתגר.אז 36 חלקים של פו הדב – לא, אבל 100 חלקים ומעלה בהחלט כן. כך גם באשר לתשבצים למיניהם – עליהם להיות מאתגרים וקשים, כאלה שדורשים חשיבה כמו גם שליפה מנבכי הזיכרון. דקלום של הגדרות לא יתרגל דבר, מן הסתם. אגב, נכון שקלפים הם עניין של העדפה, אבל כדאי לדעת שברידג', רמי, פוקר ודומיהם - משחקים הדורשים מהירות תגובה וחדות מחשבה – אכן שומרים על יכולות המוח.

שפה ומילים

אתם בוודאי מכירים את זה, שכן זהו אחד הסימנים הראשונים והמוכרים להיחלשות הזיכרון: המילים שכמו מתעופפות מהראש. בהתאמה, להעשרת אוצר המילים יש יכולת הפוכה, ותתפלאו – אבל יש מילים שאתם עדיין לא יודעים. נסו את חלק השפה במבחן פסיכומטרי והיווכחו בעצמכם. אתגרו את עצמכם עם מילה אחת חדשה ביום / בשבוע, נסו לזכור אותה ואז גם להשתמש בה.

חידוד חושים

כל פעולה הדורשת מאתנו יותר מחוש אחד עושה נהדר למוח. ובהנחה שיש לנו 5 חושים פעילים למדי זה לא כל כך מסובך, רק צריך להיות מודעים לזה. טיול בטבע פורח תוך שימת לב לריחות, לנוף, לציוץ הציפורים ; בישול, אפיה ואכילה של מאכלים חדשים וכמובן תחביבים חדשים כמו פיסול, ציור, חרוזים וכדומה. אגב, גם ללמד אחרים מיומנות שאתם טובים בה עושה נהדר למוח. ולזיכרון.

ללמוד משהו חדש

כן, זה לא מפתיע שללמוד משהו חדש היא פעולה שעושה נהדר למוח. מה שמפתיע הוא דווקא לקלוט עד כמה אנחנו נמנעים מזה ככל שהגיל עולה. זה מוזר עוד יותר כאשר דווקא כשיש ברשותנו זמן פנוי אנחנו לא משקיעים אותו בלימוד: של שפה חדשה, כלי נגינה, ריקוד, פעילות ספורט או כל מיומנות חדשה אחרת שדורשת מאמץ מוחי. היום, כבר מחקרים רבים מוכיחים כי אנשים שממשיכים ללמוד כל חייהם, חיים יותר, זוכרים יותר ואפילו בריאים יותר.

חידושים של שגרה

לצחצח שיניים ביד ההפוכה, גם לכתוב, לחזור הביתה במסלול אחר, לחזור באוטובוס במקום ברכב פרטי ואפילו להחליף צד במיטה. כל שינוי בשגרה, באותן פעולות שאנחנו עושים בלי להרגיש, על אוטומט – יכול בהחלט להיות מבורך וחשוב למוח. כמובן שלתזונה מאוזנת ובריאה יש השפעה על הגוף כולו, ובהחלט גם על המוח.

• אומגה 3, למשל, היא חומצת שומן חיונית שיש לצרוך בקביעות על מנת לדאוג לזרימת הדם, ייצור הורמונים ושמירה על הקוגניציה. אומגה 3 יש בדגים כמו סלמון, מקרל, טונה וסרדינים. גם סויה, שמן קנולה, זרעי פשתן ואגוזי מלך מכילים כמות נאה של אומגה 3.

• תזונה מאוזנת צריכה להכיל גם נוגדי חמצון שיכולים להפחית את הסיכון לחלות באלצהיימר, בכך שהם מסייעים בצמצום הרדיקליים החופשיים המזיקים לתאי המוח. פירות וירקות עשירים בהם ובעיקר: אוכמניות, תותים, חמוציות, ענבים שחורים, דובדבנים, צימוקים, וכן תרד, כרוב ניצנים, ברוקולי, גמבה ובצל.

• מחסור בוויטמין B12 קשור אף הוא בקשר הדוק לקשיים בזיכרון. כדי לוודא מה מצבכם חשוב לבקש מהרופא.ה בדיקת דם המבררת את רמתו. המקורות הטבעיים לוויטמין B12 הם מוצרים מן החי: הודו, עוף, בקר ודגים וכן ביצים ומוצרי חלב.

לסיכום: שמירה מודעת על בריאות המוח היא עניין הכרחי – ממש כמו על כל חלק אחר בגוף, ואף יותר. מפתיע לגלות עד כמה יש לנו בעצמנו את היכולת לשפר את רמות הריכוז, הזיכרון, הזריזות המחשבתית, המיקוד והיכולות הקוגניטיביות. ואם עוד לומדים משהו חדש בדרך אז בכלל הרווחנו. בהצלחה.



aaa