שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

טיפול ומניעה של פצעי לחץ

פצעי לחץ יכולים לקרות בכמה מקרים אצל אוכלוסיות שונות אך נפוצים בגיל השלישי. חשוב מאוד לדעת לזהות מתי מדובר הפצעים הם אכן פצעי לחץ, לטפל כמו שצריך ולא פחות חשוב- כיצד למנוע התפתחות של פצעי לחץ נוספים.

מה הם בעצם פצעי לחץ?

פצעי לחץ הם פצעים פתוחים על גבי העור שנגרמים בעקבות פעילות ממושכת או חזרתית או הפעלה של לחץ על אותו חלק בעור ומכאן שמם. כאשר איבר אחד סופג את רוב המשקל של הגוף והגוף לא נמצא בתנועה לזמן ממושך גדל הסיכוי להיווצרות של פצעי לחץ באותם האזורים.

מכיוון שהרבה מאוד מבוגרים נמצאים בתנוחה של ישיבה ממושכת בכורסא או על הספר או שכיבה ממושכת על גבי מיטה סיעודית ללא תנועה, הם מפעילים לחץ על איבר מסוים בגוף ובו עלולים להתפתח פצעי לחץ מקומיים. ברוב המקרים פצעי הלחץ יתפתחו ויופיעו בפלג הגוף התחתון של האדם כאשר האזורים הנפוצים הם- האגן, הקרסוליים, הברכיים ועמוד השדרה ולעיתים אף במרפקים.

מכיוון שמדובר בפצעים פתוחים על גבי העור חובה לטפל בהם בהקדם האפשרי שכן פצעי לחץ לא מטופלים עלולים להזדהם ובמקרים מסוימים אף לגרום למוות. כאן גדלה החשיבות לא רק של טיפול מהיר ויסודי אלא של מניעה של היווצרות של אותם פצעים.

מה ניתן לעשות בכדי למנוע היווצרות והופעה של פצעי לחץ?

בכדי למנוע היווצרות של פצעי לחץ יש לדאוג לרווחת המטופל לאמצעי ישיבה ושכיבה נוחים וכן להזיז אותו מספיק פעמים בכדי להקל את הלחץ שנוצר על איברים מסוימים בגוף.

1. במקרה והמטופל שוכב מרבית הזמן או כל הזמן יש לדאוג לו לשכיבה על גבי מיטה סיעודית ורצוי מיטה סיעודית חשמלית. יש להשכיב אותו בזווית שאינה גדולה יותר משלושים מעלות.

2. במידה והמטופל יושב יש לדאוג שגם הזווית של הכיסא עליה הוא יושב אינה עולה על שלושים מעלות ובמידה ומדובר בכיסא גלגלים להתאים את מערכת ההושבה ואת כרית הישיבה של הכיסא בהתאם.

3. חשוב להזיז את המטופל לפחות כל שעתיים בכדי להקל את הלחץ שנוצר על איברים מסוימים ובכדי להניע את זרימת הדם בגוף.

4. במידה והמטופל יושב חשוב לוודא שהוא יושב בכורסא מותאמת או כיסא מותאם עם מקום נוח לרגליים בצורה כזו שלא נוצר לחץ על הברכיים שלו, על עמוד השדרה או על כל אזור אחר בגוף שלו. גם בישיבה צריך להזיז את המטופל ואם הוא יכול לקום וללכת אפילו בעזרת הליכון או בעזרת רולטור כדאי לבצע איתו הליכות קצרות בהתאם למסוגלות שלו על מנת שיניע את הגפיים ואת שאר איברי הגוף.

5. חשוב ביותר לשמור על ההיגיינה של המטופל, לדאוג שהוא יבש ונקי שאין רטיבות או חומציות באזורים מסוימים מה שיכול להגדיל את הסיכויים להיווצרות לא רק של פצעי לחץ אלא גם דלקות וזיהומים אחרים בעור.

6. יש לבדוק את המטופל ברמה היום יומית ולוודא שלא הופיעו על גבי העור שלו סימנים חדשים או התחלה של פצעים שלא היו בעבר ובמידת הצורך לטפל במהירות.

7. מומלץ להשתמש בחפצים אשר נועדו להקל את משקל הגוף על העור כגון מזרני ביצים מיוחדים לשכיבה וכריות מיוחדות לישיבה. מדובר במוצרים נוחים במיוחד שמיועדים למצבים שכאלה.

כיצד ניתן לטפל בפצעי לחץ שכבר נוצרו?

במידה וכבר נוצרו או רק מתחילים להיווצר פצעי לחץ חשוב לטפל בהם בהקדם האפשרי שכן כפי שכבר צוין הם יכולים להזדהם ואף לגרום למוות. ככל שתזהו מהר יותר את הפצע כך תוכלו להעניק למטופל טיפול מהיר וטוב יותר. כאן נכנסת שוב החשיבות של הזזת המטופל בטווח קבוע של עד שעתיים מכיוון שפצע לחץ שנוצר בשעתיים האלה יכול להיות פצע שייקח לו זמן רב מאוד להירפא.

ניתן לטפל בהיווצרות של פצעי לחץ בבית באופן עצמי אך במקרים מסוימים יש צורך להגיע לבית החולים לצורך קבלת טיפול רפואי. הדבר הראשון שיש לבצע הוא הפחתת המשקל והלחץ שנוצר על אותו אזור בו התפתח הפצע. יש לשנות את תנוחה המטופל בהתאם וכמובן להמשיך לדאוג לתזוזה קבועה בכדי שלא יווצרו פצעי לחץ במקומות נוספים בגוף. אם המטופל שוכב על מיטה סיעודית התאימו את הזווית שלה והוסיפו כריות על מנת שיקלו על הלחץ שלו לאורך זמן וכמובן הקפידו לשנות את התנוחה שלו לעיתים קרובות. כמו כן חשוב לדאוג למטופל לתזונה נכונה ומתאימה של חלבונים ובמידת הצורך לנטילת תרופות אנטיביוטיות.

במידה ויש צורך לבצע חבישה של הפצעים בוואקום יש לנקות ולרחוץ את האזור הפצוע היטב עם מים וסבון נוזלי אנטי בקטריאלי ולאחר מכן להרטיב פדים עם נוזל פרונטוזן ולהניח על גבי הפצע למשך עשרים דקות רצופות. חבישת הפצעים בוואקום מתבצעת על ידי מכשיר קטן ונוח לשימוש שתפקידו להפעיל לחץ באופן קבוע על הפצע ובמקביל לשאוב ממנו את ההפרשות המוגלתיות. השימוש במכשיר עוזר להפחית את הבצקת שנוצרת באזור ואת זרימת הדם והחמצן לפצע ובכך מזרזת את ההחלמה שלו. במידה ומחברים את המטופל למכשיר של חבישה בלחץ עליו להיות מחובר אליו עשרים ושתיים שעות ביום לתקופה שלא עולה על חודש ברציפות.

חשוב מאוד להקפיד באופן יום יומי על מניעת היווצרות פצעי לחץ ובמקרה שהם נוצרים להיוועץ עם הגורם המטפל בהקדם.

יש להתייעץ עם רופא/רוקח לפני השימוש

מומלץ לעיין בתווית ובעלון המצורפים למוצר לפני השימוש. המידע לעיל אינו מהווה תחליף להיוועצות עם הרופא המטפל. מוצר זה הינו תוסף תזונה ואינו בעל התוויה רפואית – אינו משמש כתרופה או כסגולת ריפוי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל. להרחיק מהישג ידם של ילדים. נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים הנוטלים תרופות מרשם, אנשים הסובלים מרגישות, וילדים- יש להיוועץ ברופא לפני השימוש.



מוצרים קשורים

aaa