שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

כיצד משפיע עשן המדורות על הריאות והנשימה שלנו? ומה כדאי לעשות

בכל שנה יש התרגשות גדולה לקראת ימי ל"ג בעומר. הילדים וההורים הולכים יחד לאסוף קרשים, מכינים יחד תפואי אדמה עטופים בנייר כסף, שורפים מרשמלו על שיפוד ומכינים פיתות על הסאג'.

אבל בכל שנה לקראת ל"ג בעומר הורים רבים גם מזהירים את הילדים שלהם בדרכים שונות: אל תחפשו קרשים באתרי בניה, אל תשחקו באש, אל תזרקו לאש בקבוקי פלסטיק או מתכת והאזהרה החשובה מכולן היא כמובן התרחקו מהמדורה.

אך אזהרה נוספת נפוצה ככל שאנחנו מתקרבים אל ימי החג. אזהרה התקפה לכל אחד מאיתנו: מבוגרים וצעירים, גברים ונשים, תינוקות וקשישים, אנשים בריאים ואנשים בעלי רגישויות רפואיות שונות – הימנעו ככל הניתן משאיפה עשן.

האזהרה הזו חשובה עוד יותר עבור בני הגיל השלישי הסובלים ממחלות ריאה ונשימה ביניהן COPD ואסתמה.

ירידה משמעותית באיכות האוויר בימי החג

אמנם בכל השנה האוויר שלנו מכיל כמות מסוימת של מזהמים ורעלנים, קיימות שתי תקופות בהן איכות האוויר מסוכנת במיוחד ומומלץ להימנע מהשהייה בחוץ ככל הניתן.

אנחנו כמובן מתכוונים לימים בהם שורר אובך ברחבי הארץ ובל"ג בעומר. למעשה, בל"ג בעומר ובימים שלאחריו חלה עלייה ברמת זיהום האוויר הנעה בין פי 2 לפי 4 מהמוצע השנתי. כך שאין זה מפתיע כאשר בתי החולים ומרפאות החירום מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים בפניות מטופלים הטוענים "קשה לנו לנשום".

מטופלים מדווחים על קשיי נשימה, רמות חמצן נמוכות, גירויי בעיניים, שיעול, צפצופים, הפרשות ועוד.

מה כל כך מיוחד בעשן של ל"ג בעומר?

כשהילדים אוספים כיום עצים למדורה ואף מבוגרים העוזרים להם במלאכה נוטים להביא לוחות וקשרי עץ מסוגים שונים.

קרשים מאתרי בנייה, דלתות ומשקופים ישנים, ארונות מטבח, כסאות ועוד הם רק חלק ממוצרי העץ ששורפים במדורות ברחבי הארץ.

מוצרי עץ אלה הם מוצרים מעץ מעובד המכיל רעלים, חומרים סינתטיים, דלקים ואף פלסטיק. בנוסף נוהגים ילדים חסרי אחריות להשליך את האל מיכלי גז ופלסטיק המשחררים גם כן לאוויר חומרים רעילים ומזיקים נוספים.

בין החומרים הרעילים המתפזרים עם ענני העשן אל האוויר ניתן למצוא פחמן דו חמצני (CO2), פחמן חד חמצני, אקרוליין, פחמימנים פולי ארומתיים וחומרים נוספים הגורמים לפגיעה ונזק במערכות הגוף השונות.

פגיעות נפוצות משאיפת עשן מדורה

רבים האנשים הנפגעים מעשן המדורה. בין אם העשן נדבק לבגדים ולשיער, בין אם הוא נשאף בצורה קלה לגוף למחרת בבוקר רבים מאיתנו מרגישים קשיים בנשימה.

אך בני הגיל השלישי ובעיקר עבור אלה מהם החולים באסתמה, חולי COPD ומחלות נשימה וריאה שאיפת עשן מדורה יכול להוות סכנה ממשית לחייהם.

אצל מבוגרים מעל גיל 50 צינורות האוויר, הסימפונות בריאות, רגישים יותר וכל חשיפה לאוויר מזוהם או אוויר המכיל רעלים עלולה להחמרת הדלקת הכרונית ולהופעת קוצר נשימה, שיעול חזק ואף ליחה. חולים אלה נוהגים להשתמש בתרופות קבועות (כגון ראולין או אוטריוין), מד חמצן (סטורציה) ולעיתים אף מחולל חמצן.



ככל שקשיי הנשימה מחמירים וחלה ירידה ברמות החמצן בגוף, יש להגיע אל המרפאה או אל בית החולים ולקבל טיפול רפואי מיידי. הטיפול הרפואי לרב יכלול טיפול במשאף, אינהלציה במקרים חמודים יותר אף סטרואידים ושימוש בחיבור למחולל חמצן.

צמצום נזקי שאיפת עשן בגיל השלישי

ממש כמו בימי אובך, גם בימי ל"ג בעומר נוהגים משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה להמליץ לילדים, נשים בהיריון ובני הגיל השלישי הסובלים ממחלות נשימה וריאה להישאר בבית ולסגור את החלונות כך שהעשן לא יחדור אל הבית.

בנוסף, מומלץ להימנע מפעילות גופנית מחוץ לבית בימים שלאחר החג. אמנם המדורות כבר כבו אך העשן עדיין מפוזר באוויר והוא נעלם רק לאחר כמה ימים.

מומלץ כמובן גם להיערך מראש עם מרשמים ותרופות קבועות או כדורים אשר מקלים על קשיים בנשימה. במידה וסימפטומים כגון שיעול שלא חולף, תחושת צריבה בשאיפה ונשיפה, צפצופים, תחושת לחץ בחזה, סחרחורות או כאבי ראש אינם נעלמים ואף מחמירים, כדאי לפנות אל הרופאה המטפלת לבירור רפואי.

ל"ג בעומר אלטרנטיבי

כפי שביום העצמאות עולות יותר ויותר קריאות לבטל את זיקוקי הדינור כי הן פוגעות בהלומי קרב וחיות, כך גם עולות יותר ויותר קריאות מהורים ומאנשים הדוגלים בקיימות ושמירה על איכות הסביבה שצריך לבטל את מנהג המדורות בחג.

אנחנו מאמינים כי עד שמנהג המדורות יבוטל, נאלץ להיזמר ולהיזהר משאיפת עשן ככל הניתן.

יש להתייעץ עם רופא/רוקח לפני השימוש



מוצרים קשורים

aaa