שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

כך נזהה שבץ מוחי

בישראל לוקים מידי שנה כ-15,000 איש בשבץ מוחי. שבץ מוחי, הנקרא גם אירוע מוחי, הנו מצב רפואי חמור, מסכן חיים, הדורש טיפול חירום מיידי. השבץ יכול לגרום לנזק מוחי מתמשך, נכות לטווח ארוך או אפילו מוות. יאן גרינברג, מנהל תחום הטבע ב"טלפארמה" בית המרקחת המקוון, מסביר מהו אירוע מוחי, אילו סוגים של שבץ קיימים, מהם גורמי הסיכון, תסמיני אירוע מוחי ומהי בדיקת נטייה לשבץ.
שבץ מוחי מוגדר כחוסר תפקודי נוירולוגי באחד מאזורי הגוף, על רקע פגיעה בזרימת הדם למוח. הנזק הנגרם באירוע מוחי גורם לפגיעה ברקמות המוח אשר הפגיעה הנפוצה היא חסר בהספקת חמצן. ללא חמצן, תאי המוח מתחילים להתנוון ולמות אחרי כמה דקות. במקביל, גם דימום פתאומי, היוצר לחץ על רקמות המוח, יכול לגרום נזק בלתי הפיך לתאים.
תסמיני שבץ הם רבים ויכולים להופיע כחולשה פתאומית, שיתוק או חוסר תחושה בפנים, בזרועות, ברגליים, קושי בדיבור או בהבנת הדיבור, הפרעות ראייה.
אילו סוגי שבץ קיימים?
IS (ischemic stroke) - שבץ איסכמי – הוא הנפוץ ביותר, מעל 85% של מקרי שבץ. מקורו בחסימה של כלי דם. רקמות המוח לא מקבלות הספקת דם וחמצן.
המצב מופיע בשני סיבות:
 - חסימה של כלי דם בעקבות טרשת, כאשר על דופן כל דם מצטברים משקעים וחוסמים מעבר של דם.
 - חסימה של כלי דם ע"י תסחיף, אשר מגיע ממקום אחר בגוף ונתקע עקב היצרות או פיצול בכלי דם.
TIA (transient ischemic attack) - שבץ איסכמי זמני/חולף - חסימה זמנית של כלי דם (מיני שבץ, אירוע מוחי חולף)
HS (hemorrhagic stroke ) - שבץ המורגי –כאשר הדם יוצר לחץ על רקמות, פוגע בהן, משבש את תפקודן ויוצר קרע בדופן כלי דם. שבץ המורגי מתרחש כאשר כלי דם נקרע או נחלש. הסיבה הנפוצה ביותר של שבץ המורגי הוא יתר לחץ דם בלתי מבוקר (לחץ דם גבוה).
איך יודעים שזה שבץ? למי זה עלול לקרות?
גורמי הסיכון כוללים:
1. יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה): כלי דם יכול לעמוד בלחץ גבוה, אבל כאשר הלחץ גבוה כל הזמן, דפנות כלי הדם מתחילים לאבד את גמישות ובכך הסיכון של קרע בכלי דם עולה.
2. מחלות לב: הפרעות בקצב הלב עלולות לגרום להיווצרות של קרישי דם ובכך להגדיל את הסיכון לשבץ.
3. רמה גבוהה של כולסטרול: פלאק כולסטרול בכלי הדם הנו גורם נוסף לחסימה ושבץ אפשרי.
4. סוכרת: אחת ההשלכות של מחלה זו - שינוי במבנה דפנות של כלי הדם, כאשר הם הופכים לדקים ושבירים וכך מעלים את הסיכון לקרע.
5. מפרצת בכי דם: למפרצת הדפנות דקים מאשר בכלי דם עצמו. ז"א המפרצת מעלה את הסיכון לקרע ושבץ המורגי לאחר מכן.
6. הפרעות בקרישת דם: שינויים בהרכב הדם ודם סמיך עלולים לגרום להיווצרות קרישים ולחסימת כלי דם.
7. השמנת יתר: עלולה לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול ושומנים. השמנה קשורה גם לחוסר פעילות גופנית, פגיעה בתפקוד כל מערכת לב וכלי דם.
8. עישון ואלכוהול: הרגלים אלה מובילים לפגיעה בשלמות כלי הדם ויכול לגרום לשבץ.
מה עושים אם יש חשש לאירוע מוחי? 
- לבקש לחייך. בעקבות שבץ החיוך אינו סימטרי.
- לבקש לדבר. אירוע מוחי גורם להפרעות בדיבור ו/או בהבנת הנאמר.
- לבקש להרים ידיים במקביל – לאחר שבץ ד"כ צד אחד "מאחר" בפעילות.
בדיקה לנטייה לשבץ
הפרעות בתפקוד מערכת כל דם במוח נשקפות דרך יכולת שמירה על שיווי משקל.
בדיקה פשוטה מאוד – צריך לעמוד עמדת "מטוס" - בצורה של אות T: ידיים פרושות לצדדים, על רגל אחד, כאשר גוף נמצא במקביל לאדמה. משך זמן – עד כדקה אחת. בהפרעות זרימת דם ד"כ אין יכולת לעמוד בצורה זו יותר מ-25 שניות.
שיטות טיפול טבעית
דיקור סיני ושיטות עיסוי שונות
ברפואה סינית שבץ מוגדר כ-"מכת רוח פתאומית", חוסר איזון בין יין ו-יאנג, הנובע מסיבות שונות כגון תזונה לא נכונה או עודף פעילות (כולל עודף פעילות מינית, ראו הוזהרתם ), עלול לגרום לעליה של אנרגית ה-יאנג כלפי מעלה בצורה פתאומית. אפילו אם ההסבר הסיני לא נראה הגיוני לאדם מערבי – לשיטות מזרח רחוק שונות של דיקור (סיני, קוריאני, יפני) ועיסוי (שיאצו, טווינה) יש הצלחות רבות בסיוע לאתר שבץ. השיטות כוללות גם חימום מיוחד של נקודות הדיקור (מוקסה), עיסוי ע"י כוסות רוח וטיפולים פחות נפוצים כגון הקזת דם בעזרת מחטים או עלוקות... ההצלחות של שיטות אלה ואחרות הם במיוחד בכל מה שקשור לתפקוד הגופני, שיקום תנועתי, מניעת עיוותים בגוף.
תוספי תזונה לסיוע במניעה או לאחר שבץ
בין הדברים החשובים, עד כמה שזה נראה מוזר – שיפור תפקוד מערכת העיכול. והסיבה היא פשוטה – זו דרך להכניס לגוף חומרים מזינים או חומרים שגוף יודע לעבד ולהפיק מהם מה שדרוש. זמן ההספקה לתאי המוח אשר נפגעו מהווה גורם ממדרגה ראשונה. כך שתפקוד מערכת העיכול על כל איבריה (כולל פעילות של כבד) הכרחי להספקה של חומרים לתאי המוח.
אחד החומרים הטבעיים, אשר נחקר במשך שנים רבות הוא נטוקינאז, אשר מופק בתהליך מיוחד מסויה. ע"פ מחקרים, החומר מסוגל לפרק חלבונים, אשר מצמידים כולסטרול לדפנות כלי דם וכך גורמים לחסימתם. לנטוקינאז יכולת לפרק שאריות חלבונים, הנשארים לאחר פירוק תאים, רעלנים, חלבונים הלא מעוכלים. זה אומר, שנטוקינאז יכול לתמוך בניקיון הדם ולמנוע היווצרות חסימות.
סיוע לאתר אירוע מוחי
צמחי מרפא לשיפור זרימת דם:
גינקו בילובה, זרעי ענבים, גוטו קולה, ג'ינג'ר, ליקוריץ.
נוגדי חמצון למניעת נזק לכלי דם קטנים ע"י רדיקלים חופשיים.
קואנזים Q10, ויטמין A,, ויטמין C, ויטמין E,
מדללי דם טבעיים:
תמצית שום, אומגה 3, כרכום, ויטמין E
לחיזוק כל דם קטנים:
ויטמין P, ויטמין B1, ויטמין B5, אבץ, סלניום, נחושת, מגנזיום
תהליך שיקומי.
ויטמין B3, ויטמין B12, B – קומפלקס, ספירולינה, ויטמין D, קואנזים Q10, אומגה-3, לציטין.
טיפול מניעתי.
גינקו בילובה, נטוקינאז, B קומפלקס, גליסין, B12, ספירולינה, GABA
תשומת לב נכונה לתסמיני השבץ ומניעתו יכולה להציל חיים, ולמנוע מקרי חירום רפואים.
המידע באדיבות יאן גרינברג, מנהל תחום טבע באיפארמה, בית המרקחת המקוון המוביל בישראל. המידע אינו המלצה ו/או התוויה לטיפול רפואי, בכל מקרה של בעיה רפואית יש להיוועץ ברופא.
למידע נוסף באתר איפארמה www.epharma.co.il או במוקד הטלפוני 1-800-61-62-63
איפארמה - בית המרקחת המקוון המוביל בישראל לשיווק תרופות וציוד רפואי עד הבית.
איפארמה מספקת מגוון מוצרים הדרושים לכל המשפחה וגם לגיל השלישי, הכולל תרופות במרשם, עזרי בטיחות, מוצרי ספיגה, ויטמינים , תוספי מזון, ציוד רפואי ביתי ועוד. ל"איפארמה" מערך הפצה של 25 רכבים המפיצים את המוצרים בתוך 36 שעות ברוב חלקי הארץ.


aaa