שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

חיסון לשפעת

שאלה טובה: האם כדאי להתחסן נגד שפעת?

מה היא מחלת השפעת? אילו נגיפים יכולים לגרום לשפעת? האם כדאי להתחסן? כל מה שחשוב לדעת על השפעת וחיסונה.

ראשית, בואו נכיר מה היא מחלת השפעת?

שפעת הינה מחלה נגיפית מדבקת כשההדבקה נעשית מאדם לאדם. בכל פעם שמישהו מתעטש או משתעל, טיפות זעירות שמכילות את הנגיף מתפזרות באוויר ועלולות להדביק אנשים בסביבה במידה ויחדרו לגופם. ההדבקה יכולה להיעשות גם על ידי מגע כלומר, במידה ואדם יגע בחפץ מזוהם בטיפות שמכילות את הנגיף, הוא עלול להידבק אם הנגיף יצור מגע עם אחת מריריות הגוף שלו.

ישנם מספר סוגי נגיפים שיכולים לגרום לשפעת:

  • נגיף מסוג- A גורם לתחלואה קשה יותר בהשוואה לשאר הנגיפים. סוג נגיף זה נוטה ליצור שינויים מבניים חדשים כל הזמן, כך שמערכת החיסון מתקשה לזהות ואותו ונאלצת להתמודד איתו בכל פעם מחדש.
  • נגיף מסוג- B גורם לתחלואה קשה פחות ואחראי להתפרצויות קלות יותר. נגיף זה תוקף בעיקר ילדים קטנים.
  • נגיף מסוג- C גורם לתחלואה קלה, בדומה להצטננות.

השפעת שאנו מכירים נגרמת בעיקר ע"י נגיף מסוג A שמתחדש כל שנה במבנהו ומפתח זנים חדשים שגופנו אינו מכיר ולכן מערכת החיסון אינה מזהה אותו במהירות.

אילו סוגי חיסונים יש?

  • חיסון המכיל נגיף שאינו חי – חיסון זה ניתן בהזרקה ומיועד לכל האוכלוסייה מגיל שישה חודשים ומעלה.
  • חיסון המכיל נגיף חי מוחלש – חיסון מסוג זה ניתן בתרסיס כתחליף לזריקה.

למה כדאי להתחסן?

משרד הבריאות ממליץ לכלל האוכלוסייה מעל גיל שישה חודשים להתחסן כל שנה לקראת החורף. בכל סתיו מיוצר חיסון בתרכיב חדש שמכיל את שלושת זני השפעת הצפויים להיות הנפוצים ביותר בחורף הקרוב. ההמלצה להתחסן חשובה במיוחד לאנשים שעלולים לסבול מסיבוכי השפעת: חולים במחלות כרוניות וילדים מגיל חצי שנה עד חמש שנים וזאת בשל מערכת חיסונית מוחלשת. משרד הבריאות טוען כי החיסון בטוח ויעיל, אינו יכול לגרום לשפעת ותופעות הלוואי של החיסון נדירות ורובן תופעות קלות החולפות במהרה.

למה לא כדאי להתחסן?

בשנים האחרונות יש התנגדות בקרב קהלים שונים ובתוכם אזרחים ורופאים שמתבטאים נחרצות נגד חיסון השפעת וטוענים שהחיסון אינו יעיל ויתרה מכך, הוא עלול לגרום לנזק במטופלים מסוימים. יש שמאמינים כי הגנה המתפתחת באופן טבעי טובה יותר מהגנה המתקבלת על ידי חיסון. החיסונים מכילים המון מרכיבים לא פעילים כמו חומרים משמרים, חלבונים זרים ואפילו חומרים העלולים להזיק לבריאות כגון פורמלדהיד (הידוע כחומר מסרטן). מטופלים שהתחסנו טוענים שחוו תופעות לוואי לא נעימות שארכו כמה ימים והיו אף כאלה שחלו בשפעת למרות שהתחסנו.

לעתים עלולים להיווצר סיבוכים בעקבות החיסון המחייבים פניה מיידית לרופא, תגובה אלרגית חמורה שמתבטאת בשוק אנפילקטי, נפיחות באזור הפנים והראש, התפשטות של גרד ופריחה.

אז מה המסקנה – כדאי להתחסן או לא?

על פי יונתן יעקובוב, רוקח באיפארמה, הגישה לחיסון צריכה להיות פרטנית תוך התייעצות עם רופא המשפחה. ההחלטה האם להתחסן או לא צריכה להתבסס על נתונים היסטוריים של חורפים שעברו ועל פי התיק הרפואי של המטופל. אם אדם לא התחסן עד כה ועבר את החורפים הקודמים עם הצטננות קלה בלבד, אין צורך להתחסן. אך אם אדם חולה במחלות כרוניות ובחורפים קודמים הוא סבל משפעת קשה, נמליץ לו להתחסן כדי שיעבור את החורף הבא בריא יותר.

לגבי המרכיבים הלא פעילים הנמצאים בחיסון שעל פניו עלולים לפגוע בבריאות המתחסנים, משרד הבריאות אישר אותם בטענה שהם מצויים בכמות קטנה שהשפעתם זניחה. לסיום, התייעצו עם רופא המשפחה שמכיר את התיק הרפואי שלכם, התייחסו למכלול השיקולים וקבלו את ההחלטה שתשמור עליכם בצורה הבריאה ביותר.

שיהיה חורף חם ובריא!

איפארמה - שיווק תרופות וציוד רפואי עד הבית

איפארמה מספקת מגוון מוצרים הדרושים לכל המשפחה וגם לגיל השלישי, הכולל תרופות במרשם, עזרי בטיחות, מוצרי ספיגה, ויטמינים , תוספי מזון, ציוד רפואי ביתי ועוד. לאיפארמה הפצה של 25 רכבים המפיצים את המוצרים בתוך 36 שעות ברוב חלקי הארץ.

» המידע באדיבות יונתן יעקובוב, רוקח באיפארמה www.epharma.co.il 1-800-61-62-63



aaa