שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

בעיות בריאות נפוצות בגיל השלישי

לא בטוח שידעתם, אבל אוכלוסיית העולם הולכת ומתבגרת, לשמחתנו יש לציין. מה זה אומר? ובכן, על פי נתונים סטטיסטיים - ואם הכל ימשיך כמתוכנן ולא נפגוש מטאור או משהו בסגנון – קשישים יהוו 22% מאוכלוסיית העולם כבר ב-2050. כן, תוחלת החיים עולה ואיתה באופן טבעי כמות האנשים המבוגרים שחיים כאן. וזיקנה, מה לעשות, מגיעה עם הרבה יותר אתגרים מאשר שיער אפור, קמטים ולשכוח מה רצית לקנות בסופר.

1. מצבים בריאותיים כרוניים

מחלות לב, שבץ מוחי, סרטן וסוכרת הם-הם המצבים הכרוניים הנפוצים ביותר בעולם הגורמים גם לכ-70% ממקרי המוות בכל שנה. על פי נתונים עולמיים כ-92% מהקשישים סובלים ממחלה כרונית אחת לפחות. בדיקה כללית פעם בשנה (לפחות), שמירה על אורח חיים בריא ובכלל, כל מה שיש לרפואה מונעת להציע (קולונוסקופיה, כירורגיית שד וכדומה) – יכולים להפחית משמעותית את הנתונים הגבוהים הנ"ל.

2. נפילות

הנה עוד נתון מבעית: בכל חצי שעה בממוצע מת.ה קשיש.ה כתוצאה מנפילה וסיבוכיה. אכן, נפילות הן עדיין גורם הסיבוך המשמעותי ביותר עבור אנשים מבוגרים, כאשר רבות מהנפילות מסתבכות. הסיבות לכך רבות: אבדן כושר שיווי המשקל, ירידה בגמישות, באיכות הראייה, וכמובן התדלדלות העצם. קשה להימנע לחלוטין מנפילות ואולם מודעות לכך, שמירה על כושר גופני טוב והתאמת הבית לצרכים בהחלט יכולים להפחית משמעותית את הבעיה.

3. ירידה ביכולות קוגניטיביות

תפקוד קוגניטיבי תקין מאפשר לנו לחשוב, ללמוד ולזכור. ואם יש משהו שתוקף כמעט כל קשיש או קשישה הוא ירידה ביכולות הקוגניטיביות. אלצהיימר הוא הביטוי הנפוץ ביותר של דמנציה וככל שעולה תוחלת החיים כך עולה מספר הלוקים במחלה. כיום, אין לה תרופה, ואולם איבחון מוקדם וניהול נכון של המחלה יכולים בהחלט לסייע בהתמודדות איתה.

4. מצוקות נפשיות

בעוד מחלות "פיזיות" זוכות בדרך כלל למלוא תשומת הלב, את מחלות הנפש אנחנו נוטים לעיתים להזניח, למרבה הצער. המספרים מדברים על כך שאחוזים לא מבוטלים מקרב בני 60 ומעלה סובלים מדיכאון בדרגות חומרה שונות. לעיתים הוא מגיע כתגובה למחלות זקנה למיניהן, לפעמים הוא תוצאה של בדידות ולפעמים חרדות או דיכאון פשוט תוקפים, בלי טריגר שניתן לשים עליו בבירור את האצבע. כך או כך, המודעות לנושא בהחלט גוברת וטיפולים – הן תרופתיים והן פרונטליים – הופכים נפוצים יותר ויותר.

5. תת תזונה

דיכאון, שכחה, עוני, מצב גופני ירוד, בדידות וירידה כללת בתיאבון – כל אלה ועוד יכולים להוביל למצב של תת תזונה. במקרים רבים זו אינה מאובחנת כראוי ועלולה אף לגרום לבעיות בריאות אחרות כמו היחלשות מערכת החיסון וחולשה כללית ומשם הדרך להידרדרות מהירה. תת תזונה יכולה להיות מטופלת באמצעות דיאטה מאוזנת ומסודרת כמו גם באמצעים אחרים כמו מזון מועשר, תוספי תזונה ועוד. חשוב לפיכך לאבחן ולטפל, לא להזניח אף ירידה במשקל.

6. ירידה בתפקוד החושים

ירידה באיכות הראייה, השמיעה ואפילו בחוש הטעם – הם מסימני הזיקנה הנפוצים ביותר. בגדול, איש מאתנו לא יסיים את חייו בלי משקפיים ורבים יזדקקו גם למכשיר שמיעה. משמח לדעת, אם כך, שאכן רבים מליקויי החושים של הגיל המבוגר ניתנים לפתרון לא מסובך. הכחשה, לעומת זאת, היא כבר בעיה אחרת. רבים מהמבוגרים הלוקים בירידה בתפקוד החושי מסרבים להכיר בכך וחבל: חשוב לדעת שירידה בשמיעה לאורך זמן מובילה גם לירידה בקוגניציה.

7. בריאות הפה והשיניים

אם עד לפני 100 שנה הצורך בשיניים תותבות אחרי גיל 50 היה כמעט מובן מאליו, הרי שהיום מרבית האנשים מעל גיל 65 שומרים על רוב השיניים הטבעיות שלהם. ועדיין, עם העלייה בגיל חלה בדרך כלל ירידה בבריאות השיניים שבאה לידי ביטוי בשיעורים גבוהים של מחלות חניכיים, עששת, דלקות, רגישות ואובדן שיניים. צחצוח שיניים עם משחה המכילה פלואוריד, שימוש בחוט דנטלי לפחות פעמיים ביום וביקורים קבועים במרפאת השיניים יבטיחו לא מעט שקט דנטלי. מפתיע לגלות שדווקא בשנים האלה, בהן חשוב כל כך לשמור על השיניים בשל פגיעותן – רבים מבני 65 ומעלה לא ראו רופא 5 שנים ומעלה.



מוצרים קשורים

aaa