שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

אטופיק דרמטיטיס: לעבור את החורף בשלום

דר' הדס זמיר, רופאת עור מומחית, שירותי בריאות כללית, מרפאות "כללית" בהרצליה ובתל אביב

אטופיק דרמטיטיס, או בשמה העברי אסתמה של העור, הנה מחלת עור שכיחה בעיקר בגיל הינקות. לאורך השנים המחלה אינה פעילה באופן קבוע ומאופיינת במהלך של החרפות והטבות. עם זאת, בחלק גדול מן הזמן, ולא רק בזמן החרפה, העור יבש ונוטה להיות מגורה בקלות יחסית.

בין הגורמים שמעוררים או מחמירים את ההתקפים, יש מקום חשוב לשינויים במזג האוויר, כאשר ההחרפה היא לרוב בעונת חורף בה האוויר יבש. בחלק מהמקרים גם זיהומי עור עלולים לעורר או להחמיר את התופעה.

בעשורים האחרונים ישנה עלייה בשכיחות התופעה בעולם המערבי וישנם מחקרים שמצביעים על שכיחות של 20 אחוז בתינוקות עד גיל שנתיים. יחד עם זאת, עם העלייה בגיל, שכיחות המחלה בדרך כלל יורדת.

שכיחות ומאפייני המחלה לפי גילאים

המחלה מאופיינת על ידי יובש, גרד ואירועים של התפרצויות והחרפות (או הטבות) של פריחה, שנמשכים לרוב במשך שבועות ואף חודשים. ברבים מהמקרים ישנה נטייה משפחתית להופעת המחלה, ככה שאם אחד ההורים או האחים סובלים מהמחלה, ישנו סיכוי מוגבר שהילדים האחרים יסבלו גם כן מאטופיק דרמטיטיס. במשפחות עם אטופיק, לעיתים תהיינה נטיות לאלרגיות אחרות- נשימתיות כמו אסטמה וברונכיט, אלרגיות למזון ואלרגיות לאלרגניים נשאפים.

המחלה מופיעה בשלוש קבוצות גיל עיקריות, כשהשוני בניהן בא לידי ביטוי בעיקר בפיזור התפרחת בעור הגוף וגם במראה שלה. בתינוקות עד גיל שנתיים לערך הפריחה מפושטת ומערבת פנים, גפיים וגוף, כאשר עם העלייה בגיל, התפרחת מצטמצמת בהיקפה, נראית פחות יבשה וכרונית ונוטה פחות להופיע בעור הפנים. מגיל שנתיים עד גיל הגן ובקבוצת הגיל שעד גיל ההתבגרות מאפייני התופעה דומים; ישנה הצטמצמות בשטח התפרחת ושיפור או היעלמות של תפרחת בעור הקרקפת והפנים, בגפיים עדיין יכולה להופיע תפרחת גם בגיל זה, ובעיקר בקפלי מרפקים וקפלי ברכיים. כאמור, שכיחות המחלה יורדת עם העלייה בגיל, כך שעד גיל 7, כ- 70 אחוז מהילדים שסבלו מכך, מחלימים לגמרי או כמעט לגמרי.

החורף פה ועמו ההחמרה

עונת החורף מביאה עמה מחלות רבות, בניהן שפעת למשל ובכלליות ישנה ירידה במערכת החיסונית. בין הגורמים שמעוררים או מחמירים את ההתקפים, יש מקום חשוב לשינויים במזג האוויר, כאשר ההחרפה היא לרוב בעונת חורף. עונת החורף מאופיינת בדרך כלל ביובש ניכר בחוץ, אך גם בתוך חללים סגורים בעקבות שימוש ממושך במזגנים לחימום; בנוסף, המעבר בין שהייה בחלל סגור לשהייה בחלל פתוח, מלווה בשינויי טמפרטורה דיי קיצוניים, אשר משפיעים גם על העור שלנו. לצד זאת, במהלך החורף אנו פחות דואגים לאוורור העור כהלכה, בעקבות לבישת שכבות מרובות של בגדים חמים לאורך מרבית שעות היום. כל הסיבות הללו גורמות לעור שלנו ושל ילדינו לרגישות יתרה, ליובש ולגרד מוגבר בעור, ולכן עולה התכיפות של התפרצויות ההתקפים של אטופיק דרמטיטיס.

מזעור חריפות ההתקף או מניעתו

כיוון שזו תופעה ממושכת וכרונית, נדרשת התאמה של טיפול לכל ילד לפי גילו, לפי תקופות ועונות ולפי סוג התפרחת. את הטיפול נבנה לפי "שכבות"- הטיפול הבסיסי המשותף לרוב החולים, מצריך לתת מענה ליובש שגורם לאי נוחות בעור. שימוש בתכשירי לחות שומניים בתדירות גבוהה (לפחות פעם אחת ביום אחרי מקלחת ועוד מספר פעמים ביום) מטפלת ביובש ומפחיתה את הגרד ואפילו יכולה לסייע להפחתת הדלקת בעור; יש חברות שמייצרות את התכשירים הללו במיוחד לילדים עם עור רגיש; אם מצליחים להשיג הקלה ביובש ובגירוי על ידי לחות בלבד הרי זו הצלחה.

בנוסף לתכשירי הלחות, ניתן לשלב תרחיצים ושמנים לאמבט שמפחיתים את היובש והגירוי שנגרמים לעור רגיש זה בשל סבונים "שגרתיים". טיפול מונע הוא על ידי שימון קבוע, מניעת התייבשות ומניעת מגע עם חומרים וביגוד מגרה לעור. גם בין ההתקפים רצוי להשתמש בתכשירי שימון ולחות ושמנים באמבטיה בתקווה למנוע או לדחות את התפרצות הבאה, כגון א-דרמה סדרת אקסאומגה

באיזור עור מודלקים ומגרדים במיוחד ועל מנת להפחית את תחושת הגרד המלווה לרוב את הפריחות, ניתן להיוועץ ברופא ולשלב טיפול תרופתי מתאים.

לסיכום, בתקופת החורף ישנה נטייה גבוהה יותר להחמרות באטופיק דרמטיטיס, ולכן רצוי להקפיד בצורה יתרה על הוספת לחות לגוף (קרם לחות ושמן אמבטיה), גם בתור אמצעי מניעה, ולא רק בזמן התקף וזאת על מנת לשמור על העור ולמנוע יובש קיצוני שיוביל לגרד; זאת לצד אוורור העור לעיתים קרובות ולבישת בגדים העשויים מכותנה.



מוצרים קשורים

aaa