שירות לקוחות: 03-9616263

 משלוח חינם ברכישה מ-₪249

איך מזהים מצבים של תת תזונה אצל קשישים

הזיהוי מוקדם של מצבים של תת תזונה אצל קשישים עלול להציל חיים. הוא עוזר בצורה משמעותית בשמירה על בריאותו של המטופל. ככל שמצב התת התזונה אובחן במצב מוקדם וראשוני יותר, כך הטיפול קל יותר וניתן למזער נזקים נוספים.

הדרך הקלה ביותר לזיהוי מצבי תת תזונה היא פשוט לשאול את הקשיש כמה הוא אוכל והאם הוא מרגיש שחלה ירידה בתאבון, בהמשך אף מומלץ גם לעקוב אחר המשקלו.

מומלץ לבצע שקילה באופן עקבי במשך מספר שבועות ובמידה והתגלתה ירידה של יותר מ- 5% במשקל, יש לגשת לבדיקת רופא לבירור מעמיק. מדד נוסף על פיו ניתן לבדוק האם אדם סובל מתת תזונה היא על ידי בדיקת מסת הגוף (BMI).

כאשר מסת הגוף יורדת מתוצאה של 22, עולה החשד למצב תת תזונה אצל קשישים. במידה ותוצאת מסת הגוף נמוכה מ-18.5, הרי שמדובר במצב תת תזונה ויש לפנות כמה שיותר מהר אל ייעוץ רפואי

. 4 שאלונים לזיהוי תת תזונה אצל קשישים

במקרים בהם עולה החשד כי המטופל סובל מתת תזונה אצל קשישים, נוהגים הרופאים להיעזר ב – 4 שאלונים קצרים על מנת לקבוע מה חומרת המצב ומה הטיפול המומלץ:

1. שאלון MNA‏ (Mini Nutritional Assessment) – השאלון מורכב מ-18 חלקים קצרים והוא נמשך כרבע שעה. עכל חלק הוא שאלה או הצהרה עליה עונה המטופל והרופא נותן לה ניקוד. ככל שהניקוד גבוה יותר (30 הוא המקסימום), כך מצב המטופל טוב יותר: ניקוד בין 24-30 – מעיד על מצב משקל תקין, ניקוד בין 17-23.5 מעיד על סיכון לתת-תזונה וניקוד נמוך מ-17 מעיד על תת-תזונה. למעשה כל ניקוד מתחת ל-23.5 מצריך טיפול רפואי.

2. שאלון MNA‏ מקוצר (Mini Nutritional Assessment) – השאלון מורכב מ-6 שאלות בלבד ובדומה לשאלון MNA מורחב גם במקרה זה ניתן ניקוד על כל תשובה והצהרה. הניקוד המקסימלי שניתן לקבל הוא 14, כאשר כל ניקוד השווה או נמוך מ- 11 מצריך בירור וטיפול רפואי.

3. שאלון ה - SNAQ‏ (Simplified Nutritional Appetite Questionnaire) – השאלון מורכב מ- 4 שאלות בלבד. לכל שאלה יש 5 תשובות ומספר התשובה הוא הניקוד המצטבר. לדוגמא, אם המטופל ענה על השאלה הראשונה תשובה א', הניקוד עליה יהיה 1, אם ענה על שאלה רביעית תשובה ג' הניקוד שלה יהיה 3 וכך הלאה. ניקוד מצטבר בסך של 14 נקודות ומטה מעיד על כי למטופל סיכוי גבוה לרדת 5% במשקל בטווח של חצי שנה.

4. שאלון ה-NSI‏ (Determine Nutrition Screening Initiative) – השאלון מורכב מ-12 שאלות, כאשר התשובות מורכבות מכן או לא, כשלכל אחת מהן יש ניקוד אחר. כאשר סוכמים את הניקוד מתייחסים רק לניקוד שהצטבר בעמודה של התשובות החיוביות: ניקוד בין 0-2 המצב תקין, ניקוד בין 3-5 מעיד על סיכוי לתת תזונה ומומלץ לבצע שינוי בתפריט היומי וניקוד מ-6 ומעלה מעיד על מצב של תת תזונה אצל מבוגרים ומומלץ לפנות כמה שיותר מהר אל ייעוץ מקצועי של רופאה או דיאטנית.

פתרון יעיל למצבי תת תזונה

היות ורב בני הגיל השלישי ממעטים באכילה, מומלץ שישלבו בתפריט היומי משקה בעל ערך תזונתי גבוה. אנחנו לא מתכוונים למשקה יוגורט עם ויטמינים כמו שנותנים לילדים, אלא אנחנו מתכוונים לתוספי תזונה בעלי ערך קלורי גבוה. אלה משקאות המכילים את כל הערך התזונתי, את כל הויטמינים, את כל המינרלים שאדם קשיש צריך על מנת לחיות חיים תקינים.

נוטרן או אנשור הן שתי דוגמאות נפלאות למשקאות מסוג זה. ניתן למצוא את המשקאות האלה במגוון טעמים ולשלב אותם כחלק מהארוחה או כמנת ביניים בין ארוחה.

כמובן שצריכה של תוספי תזונה כאלה ואחרים חשוב לשלב בתפריט היומי רק לאחר התייעצות עם רופאת משפחה או דיאטנית המתמחה בטיפול בקשישים.

סיכום

אם אתם חושדים כי קרוב משפחה או מכר סובלים מתת תזונה של קשישים, מומלץ לעקוב אחר הרגלי האכילה שלהם ולבדוק האם לאורך זמן ניכרת ירידה במשקל. במידת הצורך ועל מנת לחזק את הגוף ניתן לשלב בתפריט היומי שלו תוספי תזונה כגון אנשור או נוטרן, ויטמינים ומינרלים – חשוב כמובן לעשות זאת לאחר ייעוץ רפואי מקצועי.

מומלץ לעיין בתווית ובעלון המצורפים למוצר לפני השימוש. המידע לעיל אינו מהווה תחליף להיוועצות עם הרופא המטפל. מוצר זה הינו תוסף תזונה ואינו בעל התוויה רפואית – אינו משמש כתרופה או כסגולת ריפוי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל. להרחיק מהישג ידם של ילדים. נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים הנוטלים תרופות מרשם, אנשים הסובלים מרגישות, וילדים- יש להיוועץ ברופא לפני השימוש.



מוצרים קשורים

aaa